פרק שלישי מאפיינים מרכזיים של מערכת היחסים בין מזרחים ואשכנזים כיום

עמוד:70

שלנו . הםטאטיסטיקה הרישמית מראה שבמרוצת השנים עלה שיעור הנישואין בין מזרחים ואשכנזים מ 9 ° / 0 מכלל הנישואין בין יהודים 1952-2 ל 16 ° / 0 ב 1968 ול 19 % ב . 1974 מספרים אלה מוצגים בדרך כלל כראייה לשבירת המחסומים הבין עדתיים ( ראה , לדוגמא , אבינרי , . ( 1973 אולם מסקנה זו מבוססת על םטאטיסטיקה המראה את יבשת המוצא - אסיה אפריקה מול אירופה אמריקה - אך לא את ארץ המוצא . כאשר אנו בוחנים את שיעורי הנישואין על פי ארץ המוצא , מסתבר שהנתונים שלעיל מציגים רק חלק של התמונה , שאיננו בהכרח החלק החשוב ביותר ? אנו נחלק את כל הנישואין בין יהודים בארץ לשלוש קאטיגוריות : נישואין בהם שני בני הזוג מוצאם מאותה ארץ ; נישואין בהם כל אחד מבני הזוג מוצאו מארץ שונה , אך מאיזור גיאוגרפי אחד , דהיינו אםיה אפריקה או אירופה אמריקה ; ונישואיז בהם אחד מבני הזוג מוצאו מאסיה אפריקה והשני מוצאו מאירופה אמריקה . אם נבחן כך את הנתונים , נימצא שהשינוי המרשים ביותר שחל בשלושת העשורים שחלפו מאז קום המדינה הוא העליה בשיעור הנישואין בין בני ארצות מוצא מזרחיות שונות . דהיינו - יותר ויותר מזרחים מארצות מוצא שונות מתחתנים זה עם זה ( ראה טבלה מס' . ( 2 ב 1952 נשאו 0 % ר מן החתנים המזרחים נשים מארץ המוצא שלהם / 22 ° / 0 נשאו בנות ארצות מוצא מזרחיות שונות משלהם , 8 % ~\ נשאו אשכנזיות . ב 1968 המספרים המקבילים הם 34 . 2 ° / 0 , 48 . 1 ° / 0 ו . 17 . 6 0 / 0 ב , 1975 שיעור החתנים המזרחים הנושאים בנות ארצות מוצא מזרחיות שונות משל עצמם משתווה לשיעור הנושאים בנות ארץ המוצא של עצמם . המגמה דומה אצל הנשים המזרחיות . ( שיעורי הנישואין הבין אשכנזיים היו גבוהים לאורך כל התקופה , כנראה כתוצאה מהחשיפה ההדדית הממושכת יותר , בעיקר לפני קום המדינה . ( טבלה מס' : 2 נישואין בין יהודים על פי ארץ ויבשת מוצא , 1968 , 1952 1975-ו הערה : לשלח ( 1974 ) יש נתונים לגבי 1952 . 1968-ו כיוון שיש אי התאמות מסוימות בין הנתונים שלה לחישובים שלנו לגבי , 1968 הבאנו כאן את החישובים שלנו לגבי שנה זו . מקור : נתונים לגבי 1952 נלקחו משלח , , 1974 טבלאות מס' 19 . 20-ו נתונים לגבי 1968 ו 1975 חושבו מטבלאות שסופקו לנו על ידי הלישכה המרכזית לםטאטיםטיקה . המספרים אינם כוללים ילידי הארץ מדור שני , מקרים של ארץ לידה בלתי ידועה , או לא מצויינת .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר