פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:155

הוא , " כתב אחד החוקרים , "שבני קהילות המזרח שבחינוך הדתי מייצגים שכבה חברתית כלכלית נמוכה יותר מבני קהילות המזרח שבחינוך הכללי , ואפשר , אולי , לטעון , שהדימוי העצמי משקף הבדל זה . ברם בהשוואת בני קהילות המזרח בחינוך הדתי בינם לבין עצמם אין מקום לטענה זו . הדימוי העצמי של בני קהילות המזרח שבבתי הספר המעורבים עדתית נמוך אפילו משל עמיתיהם שבבתי הספר ההומוגניים . והו , כנראה , המחיר שקבוצה זו משלמת בחינוך הדתי , שמסגרתו מחדדת הבדלים בין עדתיים במידה ניכרת יותר מבחינוך הכללי" ( שוורצולד , . ( 1 13 : 1985 במקביל נמצא כי השהות תחת קורת גג אחת תורמת לחזק את מעמדם של התלמידים והתלמידות מן השכונות המבוססות : התלמידים המוערכים כמצליחים וכמתקדמים ביותר הם התלמידים האשכנזים , בין אם הם דתיים ובין אם חילוניים . בכל המקרים נתפס הגורם העדתי כבעל משקל רב יותר מן הגורם הדתי , בכל הנוגע לאבחנה בין מצליחים ולא מצליחים ( שוורצולד , . ( 1977 "התלמיד מעדות המזרח בחינוך הדתי המעורב עדתית מתגלה כמי שאיננו מאושר מזהותו ומתקשה להשלים עמה . הוא נתקל בקשיי הסתגלות , מעריך הערכה שלילית את הישראלי המיצג את הקבוצה השיוכית שלו וחש ניתוק רגשי כלפיו . עירוב עדתי המחדד הבדלים מגבש אישיות של תלמיד חסר בטחון עצמי , שבסופו של דבר יימנע מהתמודדות המצריכה השקעת מאמצים ויוזמה " ... ( שוורצולד , . ( 119 : 1985 שתי השאיפות העיקריות של חסידי הרפורמה והאינטגרציה —שיפור בהישגיהם הלימודיים של תלמידים מזרחים , וחיזוק הקשר החברתי בינם לבין בני גילם האשכנזים — רחוקות עדיין ממימוש . באשר להישגים , אנשי צוות מחקר חטיבת הביניים מצאו כי "הפערים בין הקבוצות בהישגים לימודיים ובהצבה לחטיבה העליונה לא הצטמצמו . למעשה , המיון של תלמידים לפי רמה כבר בכניסה לחטיבה ( הקבצה וכו , ( ' מנע מראש את הסיכוי כי הטרוגניות הכיתה תשפיע על כך , שכן רמתו של כל יחיד הוגדרה מראש וסיכוייו לשנות הגדרה זו לא היו רבים" ( חן , לוי וכפיר , . ( 121 : 1977 באשר לאינטגרציה עצמה מצאו החוקרים כי "המפגש הבין עדתי והבין מעמדי , כפי שהוא מתבצע בכיתות חטיבות הביניים , אינו ... מביא לתנודות חזקות ומשמעותיות בתחום החברתי והרגשי ... רק מעט מהתקוות שנתלו בתוצאות המפגש אכן התגשמו" ( חן , לוי וכפיר , . ( 121 : 1977 כירם , כעשרים שנה לאחר הפעלת הרפורמה , ובעקבותיה האינטגרציה , ברור כי השיטה החדשה מצליחה היטב במשימה שהועידו לה ראשי מערכת החינוך : להוציא את התבן מן הבר . בערים הגדולות דוגמת תל אביב , בה מוסעים בוגרי בתי הספר היסודיים מן הדרום לחטיבות ביניים בצפון , נושר

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר