הקדמה

עמוד:12

להבנת היצירה . אם הצופה נמצא בקבוצה מודרכת במוזיאון , המדריך עשוי לשמש מקור לידע נוסף עבורו . אם הוא צופה במוזיאון ללא הדרכה , הוא יוכל להשיג את המידע במקורות שונים : קטלוגים , כתבי עת , ספרים , אתרים ועוד . העיקר שהידע יימסר לצופה רק כאשר מתעורר הצורך ועולה שאלה רלוונטית , ולא יימסר באופן יזום , לפני שהצופה התחיל את מסע ההיכרות שלו עם היצירה הניצבת מולו . כיוון שצופים רבים מבקרים במוזיאון בקבוצות מודרכות , מוצע בספר גם מודל של הדרכה דיאלוגית אותנטית וקולקטיבית , המיועדת לקבוצה הקוראת יחד יצירת אמנות בעזרת מנחה . בפרקים הבאים אסביר מהי הדרכה דיאלוגית ואמצא את הנקודות שבהן היא מנסה להיות אותנטית , כלומר דומה ככל האפשר לביקור אישי ואינטימי של צופה יחיד במוזיאון , למרות התרחשותה בקבוצה של צופים רבים ; וקולקטיבית , כלומר כזו המבנה את הפקת המשמעות מהיצירה האמנותית בהתבסס על לקט של דעות , מחשבות , אסוציאציות והתייחסויות מתוך שיחה של צופים רבים , והופכת בדרך זו לעשירה ולמרובדת . כאשר המפגש עם יצירת האמנות מתקיים במסגרת של קבוצה בתוך מוזיאון , הקבוצה , על ריבוי הקולות שבה , עשויה לפתוח פתח להעשרה ולהעמקה של החוויה האישית הפרטית , אולם היא עלולה גם להשתיק את הקול הפרטי , או לגרום לו להישמע לא-רלוונטי כביכול , ואפילו לא-לגיטימי . כדי שבתהליך הצפייה הקבוצתית יוכלו להישמע בעת ובעונה אחת קולות אישיים רבים ונפרדים , יש צורך לבנות תהליך דיאלוגי שייתן מקום לכל הקולות הללו . כאשר תהליך כזה מתרחש כהדרכה בתוך מוזיאון , הדיאלוג מתקיים בו-זמנית בין הצופים לבין יצירת האמנות , בין המדריך לבין הצופים וגם בין הצופים לבין עצמם . העובדה שהחוויה המיוחלת הזאת מתממשת בחלל תצוגה פומבי - מוזיאון או גלריה , מקומות שיש להם איכויות ודינמיקה משל עצמם - מוסיפה מרכיב שלישי לתהליך . מדובר אפוא בהדרכה דיאלוגית , שבה מגיעים לידי שילוב ההתנסות האישית וההקשר של חוויה קבוצתית , במקום ציבורי המיועד לצפייה באמנות . מודל ההדרכה הדיאלוגית אינו מוגבל לקבוצת גיל מסוימת , והוא יכול להתאים הן לילדים והן למבוגרים . עם זאת , אקדיש פרק מיוחד לשיחה על אמנות עם ילדים ועם בני נוער , ואדגיש את האיכות הייחודית של מפגש שמקיימים בני גילים אלה עם אמנות בת-זמננו . שיחה עם ילדים היא אמנות בפני עצמה . השיחה בין מבוגר לילד עשויה לעורר סקרנות והתלהבות ולפתוח נתיב ללמידה , להעשרה מתוך ניסיון חיים , לתובנות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר