הקדמה

עמוד:7

הקדמה הר כרכום קנה את פרסומו בשנים האחרונות הודות לאופיו המיוחד , לעושר ממצאיו ולנופיו , ומעל לכל בשל ההצעה לזהותו כהר סיני המקראי — הר מתן תורה . בהר ריכוז חשוב ומיוחד במינו של אתרים ארכיאולוגיים , ובהם שרידי מבנים , רבבות ציורי סלע וציורים אחרים , גיאוגליפים , אתרי קבורה , רגמים ( טומולי , ( כלי צור פרהיסטוריים , אבנים טבעיות בעלות צורות דמויות אדם ואתרי פולחן מדבריים , שזמנם למן התקופה הפלאוליתית ועד לאתרים בדווים בני ימינו . אתרים אלו שונים באופיים מהמקובל , ופירושם ותארוכם שנויים במחלוקת . הם פזורים על שטחים נרחבים , ויוצרים דגמי התיישבות שונים מאלה של ישובי הקבע . פרופ' עמנואל ענתי , שהקדיש שנים רבות לחקר הר כרכום , הוא מן המומחים הידועים בעולם לציורי הסלע ( פטרוגליפים , ( שהיא אמנותם של רועי המדבר למן העידן הפרהיסטורי ועד ימינו . ענתי עומד בראש המכון ללימוד ולמחקר של אמנות ציורי הסלע בעמק קאמוניקה שליד ברשיה בצפון איטליה , ופיתח שיטות מיוחדות למיון ציורי הסלע ולתארוכם . הכרתי לראשונה את פרופ' ענתי בהיותי סטודנט בשנת , 1964 בעת שנתלוותי אליו בסיוריו בריכת ציורי הסלע ברמת מטרד ובמקומות אחרים בהר הנגב . כבר אז התרשמתי עמוקות מעולם מופלא זה של אמנות מדברית , ומבקיאותו הרבה של ענתי בנושא . ריכוזי האמנות והאתרים שאותם חקר ענתי בהר כרכום הם בעלי חשיבות יוצאת מגדר הרגיל , אף אם לא נקבל את כל פירושיו . מאמריו וספריו של ענתי על מחקריו בהר כרכום יצאו לאור ברחבי העולם בשפות שונות , וזכו להתעניינות רבה . אך עד עתה לא זכו קוראי עברית לסיכום של מחקריו ופירושיו . פרסום זה תורם , על כן , רבות לערוך היכרות עם שפע התגליות ומשמעותן . אחד הארועים המכריעים בתולדות עם ישראל היה מעמד הר סיני . ברם , למרבה הפליאה המקום לא זכה בעבר להתייחסות באשר למיקומו , ואתרו נשתכח . במקרא ובמקורות מן התקופה ההלניסטית , בכתביו של יוסף בן מתתיהו ובספרות המשנה והתלמוד אין איזכור למקום הר סיני , או לביקור במקום . ממילא לא נוצרה כל מסורת באשר לזיהוי ההר , או עליה לרגל אליו . מקרה יוצא דופן מובא במקרא בקשר למסעו של אליהו הנביא אל הר האלוהים — חורב ( מל"א יט , ח . ( לארוע זה קשור אולי האתר בעל האופי הפולחני שנחשף בחורבת תימן ( כונתילת עג'רוד ) המצוי במזרחו של חצי האי סיני , כ 50 ק"מ מדרום לקדש ברנע . בתקופה הביזאנטית ניסו הנוצרים לזהות את הר סיני , ומראשית תנועת הנזירות בסיני במאה הרביעית , ולמן בניית מנזר סנטה קתרינה במאה השישית , רווח הזיהוי בדרום סיני . החיפוש אחר הר סיני המקראי נתחדש עם ראשיתו של המחקר הארכיאולוגי והגיאוגרפי היסטורי במאה ה 9 ו . דומה שכבר במקרא עצמו ישנה התלכדות של

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר