סקירה כללית אברהם שטאל

עמוד:11

שלאוכלוסיות שונות הרגלים לשוניים שונים , ו"לשון הרובר'ה" של אלה היא לשון סתרים לאחרים . דיבור מהיר מדי מקשה על קליטת הדברים וכמוהו גם דיבור איטי מדי . ההפסקה הרצויה ביותר להבטחת קליטה טובה היא בסוף המשפט , שכן היא מאפשרת לשומעים לתפוס את הרעיון בשלמותו . עזרי הדרכה וגיוון : במהלך ההסבר ניתן לעתים להשתמש באמצעי עזר שונים : מפה , תרשים , ציור או תמונה . העזרים אינם באים במקום העצמים המצויים בנוף , אלא עיקר חשיבותם בהמחשת דברים שנבצר מן המטיילים לראות , כגון דרך התהוותו של מעיין , או פעולת טחנת קמח , כאשר בשטח נותרו שרידים דלים בלבד . ציור עשוי לעזור לעריכת השוואות : כשעומדים ליד באר , אפשר להדגים בציור מה ההבדל בין באר לבור . כן ניתן להמחיש מראה של אתר או נוף כפי שנראו בימים עברו , על אמצעי העזר להיות מותאמים לשימוש בקבוצה גדולה . מפה המודפסת בספר תיראה רק על ידי 6-5 מטיילים העומדים ליד המדריך ; האחרים יראו רק כתם אפור . לקבוצות תלמידים רצוי להכין מפה שתבליט רק את הנקודות היותר חשובות בהסבר . אחת הדרכים הטובות ביותר לעורר את התעניינות המטיילים ולהביאם להבנה טובה של הדברים , היא על ידי הפעלתם . ניתן לשתפם בקריאת פסוקים מהתנ"ך , למולל עלים ולהריחם , לנגוע בסלע ולחרוץ בו בציפורן , לחפש אבנים לסוגיהן או עכבישים בשטח . להפעלה חשיבות רבה בעבודה עם ילדים וקבוצות שאין להן רקע בנושא . היא עשויה להיות יעילה מאד בקבוצות מעורבות של הורים וילדים : הורים ישמחו לשתף פעולה כשהם רואים שילדיהם נהנים מהפעילות . בניגוד למה שחושבים מדריכים רבים , אפשר להביא גם תלמידי חטיבה עליונה ומבוגרים משכילים לפעילות , על ידי הכנת הפעלות ברמה נאותה . דרך טובה אחרת לגיוון ההדרכה היא לשלב אגדות וסיפורים , ובלבד שיהיו רלבנטיים לנושא . דרך זו מתאימה בעיקר לתלמידים צעירים . ההיבטים הטכניים בטיול : כדי לעורר את התעניינות המטיילים , יש ליצור תנאים נוחים להדרכה : מקום שאפשר לשבת בו ( מאד מקובל לשבת על הרצפה בביקור במוזיאון . ( יש למעט בהסברים בתנאים קשים ( רוח , שמש יוקדת , רעש . ( קיבה ריקה מקשה אף היא על רמת הקשב . על המדריך לדאוג כבר בעת תכנון הטיול , לצרכים הפיסיים של המטיילים ובעיקר לארוחות בזמן ולשרותים . חשיבות מרובה ללבוש ולהנעלה מתאימים . כשגוררים יותר מדי מזון וציוד , הערנות מצטמצמת . קושי המסלול חייב להתאים לגיל ולהרגלי הטיול של הקבוצה . יחסי אנוש ורגישויות בטיול : לעתים קרובות נשמעות תלונות על מדריך הפוגע בציבור זה או אחר , אם מתוך היסח הדעת ואם מתוך רצון להבליט את ידיעותיו . יש שמדריך מעלה ספיקות לגבי האותנטיות של מקום קדוש או הדיוק ההיסטורי של התרחשות המתוארת בכתבי הקודש של אחת הדתות , כגון על קברי קדושים או על ישו ש"הלך על המים . " יש המותחים ביקורת על מפקד זה או אחר באחת המלחמות , ויש המשתמשים בכינויי גנאי , על דרך הבדיחה : "ערבושים , " "דוסים ; " מחקים מבטא עדתי או מספרים בדיחות עדתיות ( דבר שאין לעשותו גם כשהם בעצמם בני אותה עדה . ( בכל מקרה , יש חשש שיימצא מישהו שייפגע מכך . יש מדריכים הפוגעים במטייל , באופן תגובתם להערותיו או לשאלותיו , או בכך שהם שמים אותו ללעג בעיני המטיילים . נכון שלא אחת נתקלים במטיילים המפריעים

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר