א. ערך המגילה לחקר תולדות ישראל

עמוד:10

המגילה היה אלעזר בן חזקיה בן גרון' שהיה מראשי המרד , והימים הטובים שבמגילה אינם אלא ימי ניצחונות של המורדים בראשית המעשה . מלבד זה מבקש צייטלין פתרונים לסתירות הכרונולוגיות שבמקורותיה של תקופת בית שני , שכן אין הזמנים של ספר חשמונאים א מתיישבים עם זמניו של ספר חשמונאים ב ואין שניהם מת " שבים עם סדר המאורעות שבכתבי יוסף בן מתתיהו . צייטלין מסביר את החילוקים הללו בכך , שכבר בסתיו של שנת 312 החלו אנשי ירושלים מונים שנה שנייה למניין הסלבקי ( מניין שטרות , ( ואילו בחוצה לארץ עדיין היה זמן זה מכלל השנה הראשונה . r v הוכחותיו של צייטלין בכל הנוגע לתיאום הזמנים על פי שיטתו מתקבלות על הדעת , ואילו חידושו בדבר חיבורה של המגילה הוא השערה התלויה על בלימה . שהרי אם כמנצחים כתבו אנשי המרד את המגילה , שמבקשים לספר לדורות הבאים את תהיל תם — כלום זה דרכם שהם כותבים את דבריהם בשעת המלחמה , בשעה שעדיין סוף הניצחון תלוי י וכלום זה דרכה של כתיבת תהילת הגבורות בצורת הלכות פסוקות ? ואם תאמר לאחר מעשה כתבוה , מה טעם לקביעת הימים האלה ימי זיכרון וחג למע שים , שלא היתה להם שעה של קיום בחיי העם כדרך שהיתר . למעשיהם של החשמו נאים ? שהרי למעשה כמעט שבטל כוחה של המגילה לאחר החורבן וכמעט שלא ידע העם את הימים הטובים המנויים בה . אבל הוא מן המאחרים מכולם את כתיבתה של המגילה ; הוא סבור , שכוונתה לחזק את רוחם של הלוחמים ברומיים ונכתבה בימי מרד בר כוכבא . גם דרנבורג ' " דאלמאן 7 וליכטנשטיין 3 מחזיקים בדעה המקובלת , שהמגילה נכתבה על ידי אחד מראשי המרד הגדול בכוונה לעורר את רוח העם על ידי העלאת זכרונם של נצחונות החשמונאים . לדעה זו נצטרף לאחרונה גם פרמר בספר על המכבים , הקנאים ויוסף בן מתתיהו ; 9 גם הוא רואה במגילה זו השפעה רחוקה של דורות המכבים על דור הקנאים ומהלך מלחמתם ברומיים . והנה המסורת האומרת , שמגילה זו כתבוה ר' אלעזר בן חנניה וסיעתו , אינה אלא קובעת מי העלה את הדברים על הכתב ; שהרי כבר היתה ידועה קודם כתורה שבעל פה , היא היתה הלכה , שנהגו בעם על פיה . הישיבה שבעלייתו של רי אלעזר רשמה את הנוהג שבעם לפי סדר קבוע , ועל כן נאמר בגמרא יולא כל הכתוב במגילה הזאת ראשון הוא ראשון שני הוא שני שלישי הוא שלישי אחרון הוא אחרון אלא תפסו ואמרו להם חדש ראשון וכל שיש בו שני וכל שיש בו שלישי וכל שיש A . Abel , Les Litres des Macabees 2 , p . 2-3 5 6 משא ארץ ישראל , עמ' קט"ו . 7 שם , עמ' 8 . 32 שם , עמ' . 2 William Reuben Farmer , Maccabees , Zealots and Josephus , An Inquiring in 9 Jewish Nationalism in Greco-Roman Period , p . 158 10 לימים ח' וט' באדר .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר