1. היגיון ראשון: יש משמעות לכול

עמוד:317

. 1 היגיון ראשון : יש משמעות לכול ההיגיון הראשון , "יש משמעות לכל , " הוא היסוד הראשון של מפתח " המשנה הסדורה : ארץ תקווה" וגם האקסיומה הראשונה ב"תורת המחוללים . " היסוד הזה מכיל את "חביון העוז , הסוד והיסוד , " כדברי שלמה אבן גבירול , הפותח את ראיית המרחב . המרחב נתפס אז כמרחב של משמעויות פועלות בלתי פוסקות בתוך האונטולוגיה הרוחשת . ראייה זו מאפשרת לחוות את המציאות בהתרחשותה בפועל . המציאות היא התרחשות אפשרית ולא הכרחית . אנחנו משתוקקים לפשר , לסדר ושליטה , וכך לתפוס את המציאות ביתר קלות על ידי הראייה הדואלית המושתתת על עקרון הסיבתיות . הפילוסוף אנרי ברגסון ראה את המדע בנסמך על חוקים ויחסים ואומר : "יחס הוא זיקה שנקבעה על ידי איזו רוח בין שני אברים או יותר משניים . יחס אינו ולא כלום מחוץ לשכל המייחס . לא יוכל אפוא היקום להיות מערכת חוקים אלא אם כן עברו התופעות דרך המסנן של איזה שכל . " ברגסון אמנם מבקר את החשיבה הדתית , אך עדיין אוחז בתפיסתו של קאנט את האלוהות , את מושג השכל האנושי , בהקטינו ובצמצמו את האלוה הצורני לרפלקסיה אינטואיציה של שכל חושב אנושי . אולם הסברו של ברגסון על היחס הינו מוטעה מאחר שהיחס בין שני "ישים" אונטולוגיים , המשמעות , מכילה אפשרויות רבות של פעולה , כמפורט לעיל , ובמציאות הרוחשת יש לבן האנוש אפשרויות בחירה . ברגסון שאף לפתור את שאלת מקור התנועה הפשוטה של ההכרה הטהורה , "לאחוז מבפנים ולא עוד לתפוס מבחוץ את שתי צורותיה של הממשות - הגוף והרוח . " הוא חש במרחב : "הוא 229 שם , שיר א , עמי ד . 230 אנרי ברגסון , ההתפתחות היוצרת ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1977 עמ' . 243 231 שם , עמי . 244

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר