פתח־דבר

עמוד:11

זרמים חדשים ולעתים מנוגדים זה לזה , הבארוק והטרום קלסיציזם . מסקנות ולקחים הובאו בקצרה באחרית דבר , ובנספח הבאתי סקירה תמציתית של ארבע טרגדיות תנ " כיות מן המאה הי"ז , שנועדה לשם השוואה בלבד , שהרי התקופה הזאת אינה מענייננו כאן . על חשובי הטרגיקנים הצרפתים בשלהי הרנסנס , על הקריירה שלהם ועל קורות חייהם כתבתי בקצרה בלבד , ותחת זה ראיתי לנכק לנתח את המחזות עצמם בזיקתם למקורם המקראי . לפיכך סיפרתי בהרחבת מה את סיפור עלילתה של כל טרגדיה הראויה לכך ועמדתי על יסודותיה הרעיוניים , על מידת התאמתה לעקרונות הקלסיים , על אופי עלילתה וגיבוריה , על המסרים שביקש מחברה להעביר ( ולא מסרים דתיים בלבד , (! ועל השפעתה על משוררים ועל מחזות אחרים . בתחום הלשון , החריזה והסגנון נאלצתי לקצר , למרות חשיבותו הרבה ; כאן היה עלי לוותר על סקירת הנתונים שאינם בעלי משמעות ואי אפשר להמחישם אלא בשפת המקור , היא הצרפתית של הרנסנס , שגם קורא השולט בלשון המודרנית עלול להתקשות בה . לשם מניעת בלבול ואי הבנה בהמשך כדאי להבהיר כאן את המונחים ' קלסי , ' 'הומניסטי' ( או 'טרום נאו קלסי ( ' ו'נאו קלסי , ' שבהם השתמשתי בתיאור תולדות הספרות והתאטרק בצרפת : ' קלסי' הוא כינויה של הספרות הדרמטית העתיקה , היוונית בעיקר , אבל גם הרומית ; 'נאו קלסי' הוא כינויו של התאטרון ששלט בצרפת יותר ממאה שנה אחרי ; 1635 וכהקדמה לזרם הנאו קלסי התפתחה במאה הט"ז טרגדיה ( וגם קומדיה ) המכונה 'טרום נאו קלסית . ' המונח הזה נכון מאוד להלכה , אבל מחמת סרבולו העדפתי להשתמש , כרבים אחרים , במונח 'הומניסטי ; ' משום כך אדבר על התאטרון ההומניסטי , על הטרגדיה ההומניסטית וכיוצא באלה . מלבד אלה נזכרים בספר עוד מונחים ושמות של תופעות ושל תנועות המאפיינות את התקופה ואת המקומות שבהם נעסוק , וטוב יעשה הקורא אם יעיין באנציקלופדיות ובספרי עזר ויברר את משמעותם המדויקת של המונחים שהזכרנו למעלה ושל מונחים אחרים כגון רנסנס , הומניזם ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר