האסופה המקראית תהליכי הגיבוש עד סוף ימי בית שני ושינויי הצורה עד מוצאי ימי הביניים

עמוד:9

זה מחקר היסטורי — ובתוך זה אנו מתייחסים , במיוחד בחלק א , לתופעות של היסטוריה דתית . בחלק ב נצטרך להדגיש באופן מיוחד גם בעיות של ניתוח לרכבים ספרותיים ( מה שבחקר המקרא נקרא 'ביקורת גבוהה . ( ' ואילו בחלק ג נצטרך לתת את הדעת גם להיבט הפליאוגראפי ( במשמעו הרחב , כתיאור התנאים המוחשיים שנתקיימו ברקע העשייה הספרותית . ( אבל כל תחומי הלימוד ושיטות החקירה שנצטרפו בחיבורנו זה מכוונים למטרה אחת : להאיר ולהסביר את מהותה של האסופה המקראית ואת הדרך שניטלטלה בה במהלך הדורות , מתחילת היעשותה עד שהוטבע בה חותמה הסופי , כפי שהיא נתונה בידינו כיום . היווצרות האסופה המקראית בתקופת בית שני ככתבי הקודש של היהדות ( בהוויתה הבתר מקראית , ( היתה לא רק תופעה רבת חשיבות בתולדות הדתות . זו גם אחת הבעיות הסתומות והקשות ביותר בלימודי המקרא , ובלא הגזמה אפשר לומר : אף במדעי היהדות בכללם . דיק הולם בבעיה זו מחייב , קודם כול , ראייה מדוקדקת , ומכמה נקודות מבט , של האסופה המקראית בכללותה , על כל חלקיה ומרכיביה , בלא להתעלם מן המיוחד לכל אחד מן המרכיבים ומן הדקויות הנשקפות מכל נקודת מבט . יתר על כן , הסבר של ממש לתהליך הקאנוניזציה של המקרא אינו יכול להינתן בחקירה המגבילה את עצמה ללימודי המקרא . הוא מותנה בחריגה מתוך לימודים אלה , ואף מתוך מדעי היהדות בכללם , ודיון בסוגיות שמקומן הוא שם , 'בחוץ , ' כדי ליישב גם אותן . ולא עוד אלא שכמה מן הסוגיות הללו , במיוחד אותן שלמעשה הן מחוץ למקרא ולפי הכלל נזקקים להן ( או שאץ נזקקים להן ) במסגרת הדיון בקאנוניזציה של המקרא — הן כל כך קשות , שמיום שהתחילו לתהות עליהן מצאו פרשנים וחוקרים את עצמם עומדים כמו לפני קיר אטום , בלא יכולת לשער מה , בעצם , אירע מאחוריו . אתגרים אלה הניצבים בפני המנסה לדון בעניין זה , לא נעלמו ממני מלכתחילה . אף על פי כן ניסיתי , עד כמה שיכולתי מגעת , לעמוד בהם . יש , אם כן , בעיות מיוחדות שמקומן בתוך לימודי המקרא ( כגק אופן חיבורו של ספר דניאל , ( או על גבול המקרא ( כגק יחסה של היהדות אל הספרות האפוקריפית , מעמדו של ספר בן סירא . ( ויש בעיות מיוחדות שמקומן , להלכה ולמעשה , מתרץ ללימודי המקרא ( כגון הסוגיות והשאלות שהזכרנו למעלה , שזיקתן היא לספרות התלמודית , וכן שירים פסבדו מקראיים שנתחברו

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר