פתח דבר

עמוד:5

פתח דבר עמירם רביב כמי שעסק שנים רבות בטיפול בילדים ובבני נוער , בייע ^ להורים ולמורים וכן במחקר בתחום של פנייה לקבלת עזרה פסיכולוגית , ברצוני לברך על היוזמה להוצאת אסופת מחקרים המוקדשת למצוקות בני נוער . כל מי שהתנסה בעבודה טיפולית ובניסיונות לסייע למתבגרים ולמתבגרות במצוקה נתקל בוודאי בתופעה ש"יותר משרוצה העגל לינוק , רוצה הפרה להיניק . " רוצה לומר , שמתבגרים , גם כשקשה להם , אינם ששים להסתייע בעזרה נפשית מקצועית , ותכופות אנשי המקצוע מלאי הרצון הטוב ממתינים למתבגר הנזקק לעזרה , וזה אינו מגיע . שוב ושוב אנו נתקלים בתופעת "פער השירות " - מושג המתאר את הפער בין מספר הנזקקים לעזרה נפשית באוכלוסייה לבין מספר הפונים לעזרה בפועל . ( Stefl & Prosperi , 1985 ) גורמים שונים תורמים לפער השירות . אחד ההסברים העיקריים לפער זה הוא ה '' איום לדימוי העצמי" , ( Nadler , 1986 , 1991 ) הגובה מחיר פסיכולוגי העולה על התועלת הצפויה מקבלת העזרה , ולכן מונע התנהגות של חיפוש עזרה . במחקרים שונים ( wills , 1991 ) נמצא כי רק 20 % -כ מן הנזקקים לעזרה נפשית אכן פונים לקבל אותה . פער השירות אצל מתבגרים אף גדול יותר , ( Schonert-Reichl & Muller , 1996 ) וזאת אף על פי שדווקא בני הנוער , הנמצאים בלחצי גדילה , המתמודדים עם מטלות התפתחותיות מורכבות וחווים מצוקות ולחצים רבים , יכלו להפיק תועלת מסיוע הולם , אילו רק היו פונים לקבל אותו . אפשר לקבל מושג נוסף על תת-הניצול של עזרה נפשית בקרב מתבגרים מכמה מחקרים שערכתי בעזרת תלמידיי ועמיתיי , שהשוו בין נכונותם של מתבגרים לפנות בעצמם לייעול פסיכולוגי לבין מידת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר