מחשבות על ההתהוות הבלתי מודעת של הזהות

עמוד:7

מחשבות על ההתהוות הבלתי מודעת של הזהות חני בירן יום חשיבה מערכתי , שהתקיים ב . 11 . 2005 וו בכפר המכביה , ביקשו המנחים מהמשתתפים ^ B " ^? בקבוצת הדיון שבה השתתפתי להציג את עצמם ולציין לאיזה ארגונים הם שייכים . חלק מהאנשים פתחו במשפט : "אני שייך קודם כול לעצמי . " פרויד מתייחס בחשדנות לתשובות הניתנות ביחס לשאלות שלא נשאלו . הצורך להגיד " : אני שייך לעצמי " בלי שנשאלת על כך , הוא מעניין ביותר . עלול להיווצר הרושם שהמשתתפים אשר ענו על השאלה באופן ענייני כביכול אינם שייכים לעצמם . מצד שני אפשר לשער שאלה שהרגישו צורך לציין זאת , דווקא הם מחזיקים את החרדה ואת הספק אם אמנם הם שייכים לעצמם - אולי הם מנסים להגיד את היפוכו של הדבר ? השייכות לארגונים כל כך חזקה , בולעת , תובענית - עד שכאן ועכשיו אני רוצה להזכיר לעצמי וגם לעמיתים שלי שאני שייך לעצמי , ואל תיקחו לי את מה שנשאר לי מעצמי . לפי פרויד , ( 1925 ) לפנינו סוג של שלילה - negation - כלומר , הצורך להגיד "אני שייך לעצמי " משמעו אולי להגיד "אני פוחד שאין לי עצמי . " במחזה "כינרת כינרת , " שנכתב בשנות החמישים על ידי נתן אלתרמן , ( 1951 ) הקבוצה כינרת מעמידה למשפט חבר , אשר התגנב בלילה בשקט לקופת הקבוצה והכניס לתוכה סכום כסף שקיבל . אלתרמן מביא עד לאבסורד את הטוטליטאריות של הקבוצה . הוא מתאר איך בשיא הרצינות הוחלט שאיש זה הוא בוגד המטמא את ערכי הקבוצה , אשר בה הכול נעשה רק לאחר שהתקבלה החלטה קבוצתית . כאשר הפרדיגמה בשיאה , היא קיצונית . במקרה זה לפרט אין רשות לשום מעשה אישי , אף אם הוא חיוני ותורם לחיי הקבוצה אשר חיה בעוני גדול . אותו חבר התגנב בלילה לקופה , הכניס כסף לתוכה ומצא את עצמו נאשם בפשע . בדוגמה זו ראינו איך קבוצה משתמשת בכוח שלה במודע ובגלוי ; אנו יודעים שבמצבים רבים הקבוצה משתמשת בכוח באופן סמוי ולא מודע . בחיי קבוצה , בחיי ארגון ובחיי עם נוצרת במשך דורות רקמת חיים עדינה וסמויה , השוזרת את הפרטים אל תוך מארג אחד גדול שבתוכו מיטשטשים גבולות הפרט , עד שאכן אין הוא של עצמו . ברצוני להדגים תהליך זה דרך אירוע מחיי יחידה אחת בצה " ל . להלן אצטט קטעים מעיתון "הארץ " מ 6 . 5 . 2004 ו . הכתבה הופיעה תחת הכותרת : "חיילים ברפיח : מוכנים להיהרג כדי לאסוף את שרידי חברינו . " וכך נכתב בה . "שלשום , ליד מחסום סופה ממזרח לרפיח , עסקו חיילי גדוד 17 של בית הספר

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר