האדם, התפקיד, העולם התרבותי: יחסי הגומלין הבלתי מודעים הקיימים ביניהם

עמוד:13

כלים בעבודה להלן תודגם עבודה ארגונית קבוצתית המתייחסת לשלושת הממדים : האישי , הביךאישי והחברתי , לרבות ההיבטים הלא מודעים הקיימים בכל אחד מהם . זאת מתוך תפיסה נרטיבית דיאלוגית . יובאו שתי דוגמאות , שכל אחת מהן מתמקדת במשתתף אחד מתוך קבוצה של מנהלים . האחת היא קבוצה של בעלי תפקידים בתנועה הקיבוצית , והשנייה היא קבוצת מנהלים בדרג ביניים בחברת תקשורת גדולה . כעבודה בקבוצות מסוג זה נעשה שימוש בארבעה כלים מרכזיים , כשכל כלי מהווה מרחב לחקירה . השילוב בין כל המרחבים מכוון לאפשר ביטוי של חומרים מהלא מודע ולבירורם . כולם כלים המאפשרים ביטוי חופשי , לא מעובד ולא מושכל של הנרטיכה של הנועץ , של האופן שבו הוא תופס את עצמו בארגון . א . ציור : בתחילת העבודה של הקבוצה מתבקש כל מנהל לצייר את האופן שבו הוא חווה את עצמו בתוך תפקידו , ואת האופן שהוא חווה את הארגון שבו הוא חי . ההנחיה היא להשתמש עד כמה שאפשר בדמיון ולצייר את התמונה בצורה מטפורית . הנחת העבודה מאחורי כלי זה היא שהמטפורה פותחת צוהר לתהליכים משניים חבויים ; המטפורה מסייעת בהתרחקות מהקונקרטי והידוע , במגמה להתקרב אל הלא מודע . ב . אסוציאציות : כאשר משתתף עובד בקבוצה הוא מניח את הציור שלו על הרצפה במרכז החדר . הוא מתבקש לשכת בשקט , וכל יתר חברי הקבוצה מעלים אסוציאציות לציור שלו . הנחת העבודה לגבי כלי זה היא : האסוציאציות מהוות מקבץ , שכמו חלקי פסיפס הן מרכיבות יחד תמונה סמויה מן העין , השייכת לעולם המשותף ולארגון המשותף שבו חיים המשתתפים , ונותנת בכך ביטוי ללא מודע החברתי . ג . אירוע : בתחילת העבודה של הקבוצה מתבקש כל משתתף לתאר בכתב בפרוטרוט אירוע מחיי הארגון , שהוא עצמו היה מעורב בו , ושהתרחש כחודשים האחרונים . עליו לפרט מה קרה , מה עשה , מה אמר ואיך הרגיש , כשהוא מביא את סיפור המעשה בלבד . הנחת העבודה כאן היא : האירוע שנבחר אינו מקרי , ומהווה דגימה שיכולה לחשוף תהליכים השייכים למכלול . ד . התהליך הקבוצתי כאן ועכשיו : הנחת העבודה היא שכאשר יושבים אנשים בקבוצה ועוסקים בחומרים רגישים הלקוחים מחייהם בחוץ , יתרחש תהליך קבוצתי ספונטני , שניתן לזהות בו יסודות המשחזרים בצורה חיה התרחשות מורכבת ורגשית שקרתה במקור במקום אחר . אם נשים לב ונפתח ערוצים בתוכנו , נוכל לחוש — ונוכל להראות לקבוצה — שהתכנים שמביא משתתף מבחוץ שבים וחיים בחדר תוך כדי הסיפור שהמשתתף מספר . ללמידה חווייתית זו חותם חזק על משתתפי הקבוצה , והיא כלי מרכזי דרכו חווה המשתתף את הדברים שנית , כאן ועכשיו , וגם לומד על כך . 1 בכל קבוצה כזו יש 15 משתתפים . פעילות הקבוצה מתנהלת במשך יומיים וחצי מרתוניים מבוקר עד ערב , ולאחר מכן לאורך יום אחד נוסף מדי ארבעה חודשים . קבוצת המנהלים העובדים בחברת התקשורת מונחית יחד עם מנחה נוספת . המנהלים בעלי התפקיד בתנועה הקיבוצית מונחים על ידי מחברת המאמר בלבד . מטרת הקבוצה הוגדרה באופן זה : להרחיב את התוכנות של המנהלים ביחס לתהליכים המתרחשים ברמת הארגון , הקבוצה והפרט .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר