דברי פתיחה

עמוד:10

מבחינת צורתו "אנקת גבהים" הוא ניגודו הגמור של "יריד ההבלים , " מכיוון שהוא דרמטי ולא פנורמי . אמילי ברונטה תוחמת לעצמה גבולות של פעילות ויחסים הדדיים במסגרת שתי משפחות בלבד , שמרחק מילין ספורים מפריד בין נחלותיהם ; אך חייהן מצוירים ביקוד רגשות המעניק לרומן זה עוצמה יחידה במינה . "אנקת גבהים" הוא גם רומן פיוטי , המשיג את האפקט באמצעות שימוש בלשון ובסמליות הדומות יותר לאלו של משורר ולא של סופר הכותב פרוזה . שיא יצירתה של ג'ורג' אליוט הוא "מידלמארץ , "' הדומה בהיקפו לזה של "יריד , "ההבלים אבל "הטחנה על הנהר פלוס" היה חביב לא רק על דורות של קוראים , אלא גם על מחברי רומנים שחיו בתקופות מאוחרות יותר . ג'סי צ'יימברס , אהובתו של לורנס הנער , כתבה שהוא "הלך שבי" אחרי "הטחנה על הנהר פלוס , " ושמגי טוליבר היתה " הגיבורה החביבה . "עליו ועוד סיפרה ש " הוא נהג לומר שהענפים החלקלקים של עצי האשור ( שאהב במיוחד ) הזכירו לו את זרועותיה של מגי טוליבר . " אמירה זאת מצביעה על הפירוט שבו ג'ורג ' אליוט מדמיינת את הגיבורה שבספרה ; ואמנם , בדיוקנה של מגי , בממד הפיסי , הנפשי , האינטלקטואלי והרגשי , מגולמת אולי התמונה המושלמת ביותר של אשה ברומן האנגלי . "הטחנה על הנהר פלוס" מצטיין גם בתיאור הילדות בחיוניות רבה . תומם הרדי פרסם את "טס לבית דרברוויל" בעשור האחרון למאה הי"ט , ורומן זה חותם את התקופה הוויקטוריאנית בספרות , ועומר על סף התקופה המודרנית . רומן זה , בצורתו , עדיין הולך בתלם המסורת הוויקטוריאנית העיקרית של המאה הי " ט , על העלילה המלכדת והשימוש במספר הכל יודע המעיר בהרחבה על הסצנות שהוא מתאר . אך בתוכנו , רומן זה קורא תיגר , בכוונת מכוון ובשיטתיות , על ההשקפות הרווחות בתקופתו . הרדי מבטא את האתגר בבותרת המשנה שבחר : לכנות את טס , אשה פנויה היולדת ילד מחוץ לנישואין "אשה טהורה " פירושו התרסה כנגר ההשקפות המקודשות בעיני רוב קוראיו . ואמנם , הגינוי הציבורי של הרומן הזה והבא פרי עטו של הרדי , "ג'וד האלמוני , " היה כזה שהררי הכריז שבגללו חדל מכתיבת רומנים ופנה לשירה . ליצירותיו היתה השפעה רבה . מין היה טאבו מוחלט בתקופה הוויקטוריאנית ; הררי טיפל בנושא בכנות ולא התחמק ממנו , וכך פילס את הדרך לסופר כד"ה לורנס . ג'וזף קונרד הוא דמות יוצאת דופן בספרות האנגלית . כשבא קונרד לאנגליה מפולניה בגיל עשרים לא ידע אנגלית כלל . רק כשהיה בגיל העמידה , כשפרש מהקריירה בצי , התחיל לכתוב רומנים ; אך לזכותו ייאמר שיצירותיו פתחו עידן חדש ברומן המודרני , והשפעתן היתה עצומה . הבקיאות המופלאה והרב גוניות בשימוש שהוא עושה בשפה האנגלית מאפשרים לו להעניק לתיאורי הג'ונגל שלו , למשל , ביצירה כמו "לב , "המאפליה עוצמה בלתי נשכחת . הוא גילה גם עניין רב ברומן כצורה אמנותית והתעניין במיוחד בתפקיד המספר . תכופות זנח את שיטת המספר הכל יודע הישירה והמסורתית , כמו בשלוש היצירות הנדונות בכרך זה , וניסה דרכים שונות של מספר בגוף ראשון . "לב המאפליה" ו"לורד ג'ים" הם ניגודים מאלפים מבחינה זאת . הקורא יכול להתמודד עם "לב

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר