יצחק זמיר הקדמה: אחריות ציבורית

עמוד:13

מה מותר ומה אסור . האתיקה חשובה יותר מן המשפט . ואולם כאשר חברה אינה משכילה לקבל על עצמה את עול האתיקה , והיא מוכנה לציית למשפט בלבד , אנו עדים להתגיירות של כללי התנהגות מן האתיקה אל המשפט . כללים של אתיקה , שלא עמדו במבחן המציאות , נעשים כללי משפט . החברה , באמצעות נציגיה בבית המחוקקים , משליטה את המשפטיזציה על עצמה . הנה דוגמה אחת . כאשר התברר כי מתפשטת והולכת תופעה של עובדי ציבור המקבלים מתנות מאזרחים הנזקקים לשירותיהם , ואפילו מתנים את השירות בקבלת מתנות , ראתה הכנסת צורך לחוקק את חוק שירות הציבור ( מתנות , ( התש"ם , 1980 שהטיל איסור על עובד ציבור לקבל מתנה שניתנה לו באשר הוא עובד ציבור . דוגמה נוספת : כאשר התברר שאנשי ציבור , בעיקר נבחרי ציבור ברשויות מקומיות , נוהגים לאשר ביודעין תכניות בניה בניגוד לחוק , כדי להיטיב עם מי שכדאי להיטיב עמו , ראתה הכנסת צורך להוסיף לחוק התכנון והבנייה , התשכ"ה , 1965 סעיף ( מספר ( 48 הקובע כי חבר במוסד תכנון שהצביע ביודעין בעד תכנית בניגוד לחוק יהיה אשם בפלילים . התגיירות של כללים מתחום האתיקה לתחום המשפט , למרות שהיא נעשית כדי לקדם התנהגות ראויה , אינה תופעה חיובית . היא לא רק עדות לכישלון של החברה בהטמעת ערכים של התנהגות ראויה , אלא היא גם מכבידה מאוד , הן על חיי יומיום של כל אדם והן על המנגנונים הציבוריים של אכיפת החוק . כדי לצמצם תנועה זאת צריך לפעול באופן נמרץ יותר להגברת המודעות של הציבור הרחב , ובמיוחד של אנשי ציבור , לחשיבות של התנהגות ראויה . אפשר להבחין בין סוגים שונים של אחריות ציבורית . אחת האבחנות החשובות היא בין אחריות אישית לבין אחריות מוסדית . האחריות האישית משתרעת על החלטות ומעשים של איש הציבור עצמו : אם טעה או חטא , הוא יישא בתוצאות . האחריות המוסדית ( המוכרת יותר בשם אחריות מיניסטריאלית ) מוטלת על איש ציבור שהופקד על ניהול מוסד , יהיה זה משרד ממשלתי , רשות מקומית או כל גוף ציבורי או יחידה מינהלית אחרת . בצד הסמכות לנהל קיימת גם אחריות לניהול . הצלחה של הגוף נזקפת לזכות המנהל , כישלון נזקף לחובתו . כך בדרך כלל במישור ההצלחה , אך לעתים גם במישור ההתנהגות . במקרה של כישלון , ובכלל זה תקלות וקלקולים , נדרש המנהל לתת דין וחשבון על התנהלות המוסד , והוא עשוי לשאת באחריות מוסדית , אף אם הכישלון אינו מעשה ידיו אלא נגרם על ידי אחד העובדים באותו מוסד . בהתאם לכך שר עשוי להימצא אחראי בפני הממשלה , הכנסת או הציבור הרחב , על כשל של 8 בג"ץ 1993 / 03 התנועה למען איכות השלטון בישראל נגד ראש הממשלה , פ"ד נז , 817 ( 6 > , 918-917 השופט חשין : "מושג it isn ' t done-n הוא מושג השאוב מתחום תרבות השלטון , לא מתחום המשפט ... אשריה חברה שתרבות it isn ' t snob 1 מוטמעת באורחות השלטון . "שבה

הקיבוץ המאוחד

המרכז לאתיקה בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר