מבוא

עמוד:12

היום , כמו גם אין ספור הפעמים שאמרתי תפילה זו עם ילדי , עם בן זוגי וביני ובין עצמי לאורך השנים , הפכו לשפת תשתית , לשפה הפנימית שלי . וזו הולידה את הספר הזה . בספרי , בעת אישן ואעירה : על תפילות בין יום ובין לילה , אני קוראת בשתי חטיבות בסידור : קריאת שמע שעל המיטה וברכות השחר . חטיבות אלה הנן שוליות יחסית מבחינת מעמדן ההלכתי . אבל הן נאמרות בזמנים המסמנים את קו המתאר בין היום והלילה ומלוות רגעים משמעותיים במהלך היום - היקיצה וההירדמות - התרחשויות המתאפיינות לא אחת בחרדות ובחששות , ולכן נודעת להן חשיבות כפעולה אנושית שיש לה ממדים נפשיים , רגשיים , מנטאליים ותרבותיים עשירים . באופן כמעט פרדוקסלי , שוליותן היחסית נתנה לדורות עמנו אפשרות להרחיבן ולהוסיף בהן עניינים רבים המאירים אותם באורות מרתקים . אני מבקשת להציע בספר זה קריאות מגוונות בשתי החטיבות הללו , הן בכלים מסורתיים , הן בכלים מחקריים והן בכלים ספרותיים והגותיים . אפשר להשוות את התפילה לגן קסום אשר בו פינות חבויות ומכמני יופי כמוסים . הגן הוא אותו הגן ובפרפראזה על אמרתו של הפילוסוף היווני הירקליטוס , אי אפשר להיכנס לאותו גן פעמיים . עתים הוא בהיר וריחני , עתים שטוף גשם , עתים קריר , עתים חם , עתים ריק וספסליו מכוסים עלי שלכת , עתים רועש - עשרות זאטוטים מקפצים בין ערוגותיו . כמו מצבו המשתנה של הגן כך גם אי אפשר לומר אותה תפילה פעמיים , הטקסט הוא אולי אותו טקסט , אבל אני האומרת אותו , שונה בכל פעם . אנשים שונים חווים את הגן בדרכים שונות : בוטנאים יבחנו את הצמחים הנדירים שגדלים בו , זואולוגים יחפשו בו חרקים ורמשים למיניהם , אדריכלי נוף יתעמקו במבנה המיוחד שלו , דקי הרגש יבדקו אם אפשר למצוא בו מסתור לנפש בודדה , זוגות אוהבים יחפשו בו פינות מחבוא , הורים יוודאו שאין בו אזורים מסוכנים לילדיהם הקטנים , הילדים מצדם יתורו אחרי מתקני שעשועים , ועוד ועוד . האם מישהו מהם תפס את תמצית מהותו של הגן ? האם ניתן בכלל להבין

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר