מבוא

עמוד:11

מבוא הקיצותי ועוךי עמן ; אל והודיתי , ולך נאה להודות ( רבי יהודה הלוי '( אם תרצה ללמוד על היהודים פתח את ספרי התפילה שלהם , אם תרצי לשמוע את פעימת דורותיהם האזיני לקול תחינתם . אמת , התנ"ך הוא ספר הספרים של עם ישראל והתלמוד ( הבבלי ) הוא החיבור הנלמד ביותר בעמנו לאורך הדורות , אבל סידור התפילה הוא הספר היהודי התשתיתי איתו נפגשו היהודים במרוצת השנים גם אם לא תמיד הבינו את שפתו וגם אם לא כולם הוטרדו בשאלות תיאולוגיות כבדות משקל . לשונו של הסידור , סגנונו והדימויים החבויים בו , תחושת דפיו , מגע השפתיים בכריכתו , מקומו המיוחד ( ליד המיטה , בתיק , על מדף מרוחק ( ... הם אלה שאיתם באו היהודים במגע לאורך הדורות , והם שאצרו בתוכו את דמעותיהם וכמסו בו את תקוותיהם . ראשיתו של ספר זה , בספרון תהלים זעיר שהביא איתו אבי , מיכאל מרקס ז"ל , כשחזר ממלחמת יום הכיפורים . אבי לא היה אדם דתי והספרון בעל עטיפת הפלסטיק הירוקה , שבראשו הקדשת הרב הראשי דאז ל"לוחמנו , "האמיצים עבר ממגירה למגירה וממדף למדף במשך כמה שנים , עד שאמי , יעל מרקס תבדל"א , חיפשה דרך לשמח אותי אחרי יום מרגיז בבית הספר היסודי . היא דלתה את הספרון ממקום שבתו ונתנה לי אותו , באומרה שבו אוכל אולי למצוא עניין ועידוד . העלעול הזהיר בספר תהלים הפך לי למנהג של קבע לפני השינה , אבל חביבה ממנו היתה קריאת שמע שעל המיטה שהודפסה באותיות זעירות בסוף הספר . קריאת שמע שעל המיטה , התחינה הפרטית שהוספתי לה בטיול פסח של הצופים בכיתה ו' ואני אומרת אותה עד . 1 רבי יהודה הלוי , מכבל ערב , ב ( אלהי , משכנותיך ירידות . (

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר