הקדמה למהדורה הראשונה

עמוד:13

אספתי וסידרתי לי מאז שנת , 1924 חומר נרחב' והיה בדעתי לצרפו כנספח ' לאותו ספר על האמונה המקראית שאמרתי לחברו ; אלא שבשנים 1927 / 9 יצא מעזבונו של הרוזן באודיסין ספרו הגדול 'קיריום' וניטל ממני , לשמחתי ' הרבה , הצורך בחלק זה של עבודתי . עתה יכולתי לעתים קרובות להסתפק בכך שאפנה את הקורא אל הספר הזה , שהוא אחד המפעלים המרהיבים של המדע הגרמני . ברם במקצת עניינים נאלץ הייתי לחלוק עליו , מהם אחד של עיקר : מעות היא לראות בבעלים אלי שבט ; עד מקום שידיעתנו מגעת , מעולם לא נעשה בעל לאדוניו של שבט אלא בדרך מיזוג אלים בלבד . —כדי להסיר מראש אפשרות של גילוי פנים שלא כהלכה בכוונתי , אבקש להוסיף , שהדיונים בכמה דימויי אלוהים , הן שמיים והן ישראליים מיוחדים , הצריכים לעניינו של כרך זה , לא נועדו כל עיקר להראות את צורות היסוד של דימוי האל השמי או הישראלי , ואת היחס שביניהן . והרי עדיין אף לא יכולנו כאן להכניס בתחום ראייתנו את הבעיה , שאפשר היא החמורה שבכולן , בדבר היחס ההיסטורי בין השמות יהוה ואלוהים mi 'קיריוס' לבאודיסין אני מזכיר מתוך הכרת טובה ספר אחר , שגדולתו היא מסוג אחר , את ה'מאמרים לסוציולוגיה של הדתי למאכס ובר » בצירוף הארות משלימות מספרו 'כלכלה וחברה' a ומה שהוברר לי בעניינים הנוגעים לנידון בשיחותי עם איש דגול זה . בפרק האחרון של ספרי זה השתמשתי במושגים וברעיונות של ובר להצעתה של השקפה הנבדלת מהשקפתו הבדל מהותי , ואולם סבור אני שבכך לא חטאתי לעצם כוונתו . לעולם לא אשכח מעשה שהיה בשנת , 1910 שלאחר שהרציתי לפני תלמידי אוניברסיטת היידלברג על דתיות יהודית [ בעברית בספרי 'תעודה ויעוד' עמ' [ 797 והצעירים ביקשו מוגר לפתוח בוויכוח , ניגש אלי ושאלני , אם לרצוני הוא שידבר עתה ; והרי ' אמר , 'רק מדע דת , ולא דת' יש ביכולתו לתת . גם ספרי זה אינו בא לתנות את האמונה אלא דעת האמונר ; . אמנם סבור הוא , שאין אדם זוכה לדעת זו כאמיתה עד שלא תהא עינו תלויה באותו גבול עולם , שלעולם אינו ניתן בבחינת מושא , ובו משכנה של האמונה . Wolf Heinrich Graf Baudissin , Kyrios 8 9 השווה עמ' 173 הערה . 14 ממה שאמרתי על כך בשנת 1912 בנאומי 'המיתום היהודי [ בעברית : מ . בובה תעודה וייעוד , כרך א , , [ 88—80 לא נותר לי הרבה יותר מן הבעיה של 'הריבוי באיחוד' ( תוספת למהד' . ( 'ב Max Weber , Aufsatze zur Religionssoziologie 10 Wirtschat und Gesellschaft 11

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר