הקדמה למהדורה הראשונה

עמוד:8

ראלית השתדלתי הרבה ללבן בשבע השנים האחרונות בהרצאות ובנאומים , וביתר פירוט בסידרת שיעורים באוניברסיטה של פראנקפורט בחורף , 1924 / 5 ובתפיסה מועמקת יותר בקורם לחוג משתתפים קרואים באוגוסט 1928 בפונ טה טךיזד ! . זכרון הדברים של אותו קורם , שנרשם בידי ידידי קארל טהייל , הקל לימים על הצעת הדברים בכתב . משניגשתי להציע הדברים בכתב מצאתי עד מהרה שהנושא הנדון מתחלק לשלוש פרשיות , ומתוך כך היה בדעתי להסמיך לכרך הראשון , שלו אני מקדים מודעה זו , עוד שני כרכים . הכרך הראשון מבקש להוכיח שהדימוי האטו נתי של מלכות אלוהים עממית הוא בקדמות ישראל דימוי היסטורי אקטואלי . השני יברר , מה יחס קיים היה בין האופי הםאקראלי של מלך ישראל כ'משיח' הי ובין דימוי זה 1 בכרך השלישי נתכוונתי להציע כיצד נתגלגלו ועברו שני מושגים אלה — וזאת בעוד מלוך מלך בישראל — מתחום ההיסטוריה לתחום האםכאטולו גיה . שכן התקווה ה'אסכאטולוגית' — בישראל באשר הוא 'העם ההיסטורי בה"א הידיעה' ( טיליו , ( אך לא בישראל בלבד — לעולם תחילתה תקווה היסטורית , רק משגוברת האכזבה מן ההיסטוריה , היא הופכת אםכאטו לוגיה . במעבר זה האמונה מושכת וקונה לה את העתיד בחינת מפנה מוחלט בהיסטוריה , ולאחר מכן בחינת ניצחון מוחלט על ההיסטוריה . מכאן מתבאר שהפיכתם של דימויים היסטוריים בפועל לחזון אחרית מקפלת בתוכה את הפי כתם למיתוס . שהרי האמונה , משמבקשת היא להביע דבר הנבדל ונפלג מיחסה בפועל אל האלוהי , משמבקשת היא אפוא לספר ולתאר , ולא לקרוא ולהודיע בלבד , הכרח הוא לה שתעתיק את עניינה לתחום המיתוס . המיתום הוא הלשון הספונטאנית וההולמת בפי האמונה המצפה כבפי האמונה הזוכרת . אולם אין הוא עצמותה של אמונה זאת . מתוך הציוריות המיתית ניתן להבין את ציוריה של האסכאטולוגיה , אך לא את כוחה המניע ואת עוצמתה . חיי אמונה אםכאטו לוגיים אמיתיים נולדים — בעוצם חבלי ההתנסות ההיסטורית — מחיי אמונה היסטוריים אמיתיים ; כל ניסיון לגזור אותה ממקורות אחרים , מחטיא את מהותה . אף הבנה זו יהיה על ספרי לאשש ולהוכיח צדקתה , בייחוד בחלקו השלישי , כנגד הסגות הגבול של התיאוריה , 'מיתולוגית'ה עם שיש לה צידוק כשהיא נשמרת בגבולי עצמה . כפי שנציע להלן , האמונה המשיחית של ישראל היא , לפי עיקר תוכנה , ההתכוונות אל קיום היחס בין אלוהים לעולם בשלטון מלכות שלם של אלוהים . דבר זה שישראל תפס ציפיית אמונה זו ומבעה בדרך החיים כמיוחדים לו ומופ

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר