הקדמה ורקע תיאורטי

עמוד:12

לבין הישגי כיתתו . הוראה מסוג זה מחייבת טיפול בתלמיד כמכלול . על המטפל לזהות את הקשיים , את מוקדי החוזק והחולשה שלו , וכן עליו להתמודד עם תופעות , כמו פסיביות והערכה עצמית נמוכה . יוצא מכך שטיפול מוצלח , בנוסף לשיפור בכל מקצועות הלימוד , גם מקרין הקרנה חיובית מאוד על שיפור התדמית העצמית , ולא אחת הוא מוביל לשיפור ביחסים במשפחה ואף בחברת בני גילו . במציאות הקיימת מתרכז המאמץ הטיפולי בפעילויות התפיסתיות ואינו מותיר משאבים מספיקים לעיסוק בקונפליקטים הרגשיים של המטופל ובשאלות רבות חשיבות , כגון : תחומי עניין או מוטיבציה . מורים להוראה מתקנת אינם רואים בתחומים אלו נושאים בדרגת חשיבות גבוהה בסולם העדיפויות הטיפולי ואינם מודעים להשלכותיה של ההזנחה הרגשית הגורמת לעיתים קרובות לכישלון התהליך הטיפולי כולו . הטיפול הרציונאלי אמוטיבי ( רציונאלי רגשי ) מבית מדרשו של אלברט אליס שפותח וגובש ע״י תלמידו וממשיכו , אהרון בק , עוסק בהשפעה שיש למחשבה על הרגש . הרעיון הוא עתיק יומין ומקורו בפילוסופיה הסטואית , לפיה האדם הוא תוצר של מחשבותיו . לפי גישה זו , תגובותיהם הרגשיות של בני אדם לאירועים אותם הם חווים , מושפעות באופן ניכר ע״י מחשבותיהם . תהליך זה הינו הדדי : המחשבה משפיעה על הרגש , ומאידך גיסא הרגש משפיע על המחשבה . כאשר אנו מדברים על מחשבות , אנו כוללים בכך גם אמונות , שאיפות , רצונות וציפיות . כל אלה ישפיעו על הרגש , וממילא גם על התגובות של האדם החושב . רגשות בלתי מסתגלים הם תוצאה של אמונות ותפיסות עולם בלתי מסתגלות , ואלו נוצרות מחוויות חיים קשות ואפילו מטראומות . לחינוך ולתרבות לאורם האדם גדל , השפעה מכרעת על אופי החשיבה . מהן מחשבות בלתי מסתגלות ? כל אחד מאיתנו חווה לעיתים מצבי כעס , שנאה , דאגה ופחד שהם חלק משגרת חיינו ואינם נתפסים כמחשבות בלתי מסתגלות . מחשבות בלתי מסתגלות הן רגשות הפועלים עלינו לאורך זמן בעוצמה המונעת

מודי ברודצקי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר