פתח דבר: השיר לעולם אינו נשלם דורי מנור

עמוד:12

איני יודע אם עדיין אופנתי בימינו ללטש שירים לאורך זמן פול ואלרי השיר " בית הקברות , "הימי המוכר ורב–ההשפעה בשירי פול ואלרי , נכתב במהלך העשור השני של המאה העשרים ו"נזנח" – כהגדרת המשורר – ביוני , 1920 שעה שז'אק ריוויר , העורך האגדי של כתב העת aise , La Nouvelle Revue Fran משך אותו מידיו ו"אילץ" אותו לחדול מליטושו הבלתי–פוסק ולקבע אותו בגרסה מוגמרת ובת–פרסום . קטיעה זו של מלאכת הכתיבה בשל התערבותו האקראית של גורם חיצוני אינה זרה כלל ועיקר לרוחו של ואלרי ולתפיסת עולמו השירית . במסה שפרסם כעבור שנים בעניין" ) בית הקברות , "הימי ראו עמ' ( 48 אמר המשורר : [ ... ]" יצירה לעולם אינה נשלמת – זו מילה שאין לה שום פשר בעיניהם [ בעיני שוחרי השלמות השירית , ד"מ ] – אלא נזנחת ; הזניחה הזאת , שבעטייה מושלכת היצירה ללהבות או לעיני הקהל – ואחת היא אם סיבתה היא עייפות או מחויבות לפרסום – נראית להם כמין תקלה , שאפשר להשוותה למחשבה הנקטעת בעת שתשישות , מקרה מצער או תחושה כלשהי קמים עליה לכלותה " . בניגוד לרבים משיריו האחרים של פול ואלרי , שנודע באבסטרקטיות הקיצונית של יצירתו , ל"בית הקברות הימי" יש שורשים ביוגרפיים מוחשיים מאוד . פול ואלרי הוא יליד עיר הנמל סט שלחוף האגן הצרפתי של הים התיכון – אמצע הדרך הגיאוגרפי והמנטלי בין איטליה לבין ספרד , כהגדרתו של יליד סט גדול אחר , השנסונייר ז'ורז' ברסאנס . למשפחתו של פול ואלרי היתה אחוזת קבר מפוארת בבית הקברות " , "הימי המשקיף

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר