תכנית מס"ע לתלמידים

עמוד:232

תוכני הסינגור העצמי היו מגוונים , וניתן למיינם לשלוש קבוצות . תכנים לימודיים , תכנים התנהגותיים ותכנים חברתיים . להלן כמה דוגמאות לכל קבוצת תכנים : תכנים לימודיים : מרבית נושאי הסינגור העצמי כללו תכניס לימודיים . התלמידים איתרו קשיים בתחומים כמו קשיי קריאה ( פענוח , מהירות קריאה והבנה , ( עמידה בדרישות המורה להגשת עבודות , עמידה בלוח זמנים בשעת מבחן , הבנת שאלות המורה , זכירת פרטים , סיכום של עיקרי הדברים , חיפוש חומרים לכתיבת עבודה , קריאה והעתקה מהלוח וקשיים מוטוריים . תכנים התנהגותיים : קשיי ריכוז בשיעור ובשעת מבחן , קושי לשבת על הכיסא או ככיתה לאורך זמן , התפרצויות בכיתה ללא רשות המורה , כדי לענות על שאלותיה , התפרעות וחיכוך עם המורה , איחור לשיעור , פטפוט רב בשיעור , תגובות כעס לא מבוקרות . תכנים חברתיים : בידוד חברתי , לעג מצד חברים לכיתה , תלונות חברים שהדיבור מהיר ולא ברור . מתוך 52 הפניות בפועל לסינגור עצמי , 40 פניות נענו במלואן , 9 נענו חלקית ושלוש פניות לא נענו כלל . ההיענות החלקית כללה שינויים , שהמורה ביקשה לשנות בבקשת הסינגור , כדי להתאימה לתנאי הכיתה ולאפשרויותיה כמורה . כך , למשל , אחד התלמידים ביקש מהמורה לאפשר לו לעמוד מידי פעם בשיעור ואף לצאת מהכיתה לדקות ספורות , בגלל הקושי שלו להישאר קשוב , כשהוא יושב לאורך זמן על כיסאו . המורה הסכימה לבקשתו לעמוד בכיתה , אך סירבה בתוקף להצעה לצאת ממנה . היא נימקה את סירובה בכך , שאחריותה כמורה היא לדאוג לשלומו הפיזי , ואם הוא ייצא מהכיתה , היא לא תוכל לצפות בו ולהבטיח שהוא אינו בסכנה פיזית . במקרה אחר תלמיד שהתקשה לעמוד בלוח הזמנים בשעת מבחן בגלל קשיי קריאה , ביקש מהמורה שתאריך את זמן המבחן וכן שתקרא לו בקול את השאלות . המורה נענתה לבקשתו לקרוא בקול , אך סירבה להארכת הזמן בטענה שהיא לא תוכל להתפנות בתום השיעור ולהישאר איתו . בשלושה מקרים המורות סירבו להיענות לבקשות התלמידים בטענה שבקשה זו נענתה כבר בעבר , אבל התלמיד לא עמד במחויבויותיו , או בטענה שהתלמידה כבר מקבלת סיוע ולא תוכל לקבל סיוע נוסף . לאחר כל מפגש של סינגור עצמי מתקיים מפגש משוב בהשתתפות התלמיד והסטודנטית המנחה את הסינגור . מפגש זה כולל שחזור מפורט של הסינגור העצמי , המללת הרגשות של התלמיד והבהרה של עמדת המורה ( או האדם שלפניו התלמיד סנגר . ( במקרים שבהם הבקשה לא נענתה , נערך דיון על תהליך עתידי של המשא והמתן , שהתלמיד יוכל להיכנס אליו בשיחתו הבאה עם המורה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר