קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:145

קי דוםייחוסי םפ נימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי " תכנית "הדיאלוג הייחוסי" עוסקת בשינוי עמדות של המורה ושל התלמיד לגבי סיבות אפשריות של הצלחה וכישלון לימודיים וחברתיים . מטרתה לקדם ייחוסים פנימיים נשלטים ולהעמיק לקיחת אחריות אישית . התכנית נבנתה על ידי קוזמינסקי וקוזמינסקי , ( Kozminsky & Kozminsky , 2002 , 2003 ) ולה שלושה עקרונות מנחים : לקראת סיום השנה נערך בכיתה דיון על אופי מסיבת הסיום של הפעילות . במהלך הפעילות עצמה הקשרים בין המתכתבים היו קשרי מכתבים בלבד ולא נערך ביניהם מפגש פנים מול פנים או שירות טלפון . בדיון על אופי מסיבת הסיום התנגד יוגב למסיבה של פנים מול פנים , אך נמנע מלנמק את דעתו . בשיחה אישית הוא חזר על התנגדותו ונימק אותה כך : "כיף לי עם החברה הווירטואלית . אבל אחרי שהיא תראה אותי היא בטח לא תרצה להיות יותר חברה שלי . " כשהוא נשאל למה הוא חושב כך הוא המשיך וטען "אני דפוק ואף אחד לא רוצה חבר כזה . " הכישלונות המתמשכים של יוגב יצרו בו דימוי עצמי שלילי , המתפרס לא רק על תחומים לימודיים אלא גם על תחומים חברתיים . מכיוון שכל שאר התלמידים רצו במסיבת סיום שתהיה במתכונת של מפגש פנים מול פנים , התקיים המפגש לקראת סוף שנת הלימודים . באותו יום הגיע יוגב ללימודים כרגיל , אך כשעה לפני תחילת המפגש הוא נעלם ומורת הכיתה וחבריו לא הצליחו לאתרו בבית הספר או בביתו . למחרת , כשהוא הגיע ללימודים , סיפרו לו חבריו בהתלהבות על המפגש , אבל הוא מלמל לעצמו "טוב שלא באתי . " חוסר הביטחון שלו בעצמו כחבר בעל ערך והחשש "להפסיד חברה " שהוא רכש במהלך הפעילות גברו על העידוד והתמיכה , שהפגינו כלפיו מורת הכיתה והחברה הווירטואלית במכתביה . בדוגמה זו יוגב לא הצליח להרחיב את תחושת המסוגלות העצמית שלו מעבר לפעילות המתוקשבת . אך כאמור , תלמידים אחרים שהשתתפו בפעילות כן הצליחו להגביר את האמונה שלהם במגוון יכולות אישיות ואף הסכימו להתנסות במשימות מאתגרות חדשות , כתחומים לימודיים וחברתיים . תכנית נוספת לקידום תכונות מוטיבציוניות היא תכנית הדיאלוג הייחוסי . להלן תיאור התכנית , הרציונל שלה והדגמה של מספר רכיבים מתוכה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר