מתן מסגרת חדשה לחוויית הלקות

עמוד:78

"בשפות זרות אני אכתוב תמיד בשגיאות . " "בקריאה יש לי בעיות ריכוז . אני הרבה פעמים מוצא את עצמי קורא , ואז אני לא שם לב בדיוק מה קראתי ואני חוזר בחזרה . " "קשה לי ליצור קשרים . "חברתיים ב . החלטה על » ידוע : באופן מודע האדם מחליט אס לשתף אחרים במידע על הקשיים שלו . חשובה יותר ההחלטה מאשר תוכנה . האדם יכול להחליט שהוא מעוניין , או שאינו מעוניין , לשתף את הזולת , או שהוא מעוניין ליידע אותו רק במקרים מסוימים . המרכיב התורם להצלחה הוא מרכיב השליטה האישית על ההחלטה לגבי היידוע . להלן כמה דוגמאות מתוך דברי המרואיינים , המעידות על החלטה לשתף אחרים בלקות , לשתפם באקראי או לא לשתפם ככלל : "אני חושבת שכשלא מסתירים ומדברים על זה בצורה גלויה , גם אנשים מקבלים את זה בצורה ישירה . פשוט שואלים ומסבירים . " "אני לא מסתירה את זה . זה כמו קוצר נשימה שצריך להודיע על כך , אבל זה העניין של איך אתה אומר את זה . אפשר להגיד את זה כנקודה מרכזית , ואפשר להתייחס אליה כדרך אגב וכך אני עושה היום : לא מנתבת את השיחה לעצם . "הלקות אני מציעה לא להיות פתוחים וגלויים כל כך כלפי אנשים חדשים שלא מכירים את עברך . לא צריך לספר לאף אחד על הלקות שלך , כי אנשים לא מבינים וחושבים שאתה בעצם מין יצור מוזר כזה . " ג . הבנת הבעיה : מדובר בצורך להבין את מהות הלקות , תפיסה בונה לגבי המשמעות שלה על מהלך החיים , וההשפעה שלה על פיתוח דרכים כדי להתגבר על הקושי . כאן נכללת ההבנה שדרכי תגובה מסוימות , כמו האשמה עצמית או האשמה של מסגרות חינוכיות שונות , תגובות של הימנעות או של הסתגרות , אינן דרכי תגובה המקדמות הצלחה . להלן ציטטות מדברי מרואיינים , המבטאים הבנה לבעייתם : "אני מסבירה שיש לי בעיה בקריאה וכתיבה ושאני קוראת ברמה של ילד בכיתה ד י . לפעמים שואלים יותר ספציפית ואני מעמיקה : אני מסבירה שאני מתבלבלת , שוכחת אותיות ולא יודעת לאיית . אני גם מסבירה שיש לי בעיה במצלמה שבין העיניים למוח , וזה נובע מפגם שמתרחש בלידה . " "החלטתי ללכת לאבחון , שם גילו שיש לי בעיה בחשבון ואני בעצם לקוית למידה . כל כך שמחתי לדעת שיש לי בעיה ולהגיד לכולם שאני לא עצלנית ולא אחת שמבזבזת סתם את הזמן של האחרים ולא מתאמצת ונכשלת בסוף , אלא יש לי בעיה וזה דבר שלא תלוי רק . "בי

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר