מסוגלות אצמית

עמוד:60

והתשובות האישיות שלו יתבססו על התוצאות שהניבה התנהגותו בעבר . אם בעבר הוא לא הצליח להשיג את מטרותיו באמצעות הפעולות שעשה ( למשל , הוא ניסה להתקבל לקבוצת הכדורגל אך לא הצליח , או שהוא פנה למורה בבקשה להתאמות , אותם שינויים בתנאים הסטנדרטיים של למידה ושל היבחנות , כדי להגביר את סיכויי ההצלחה שלו כתלמיד עם לקויות למידה , אבל הפנייה שלו נתקלה בסירוב חד-משמעי , ( הרי שהוא לא יצפה להצליח בעתיד בפעולות כגון אלו . בנדורה מאמין שציפיות מסוגלות , אותן אמונות של האדם לגבי יכולתו להשיג יעדים , קובעות את מידת המאמץ שהוא ישקיע בפעולתו ואת משך הזמן שיתמיד בה , כשיפגוש מכשולים דומים בעתיד . . 2 הצבת 'א ד'ם : היעד עצמו מהווה סטנדרט אישי להערכת הביצוע . כשאנחנו פועלים לקראת השגת יעד , אנחנו מדמיינים לעצמנו מה תהיינה ההשלכות החיוביות של הפעולה שלנו - אם נצליח בה , ומה תהיינה ההשלכות השליליות שלה - אם ניכשל . אנחנו נוטים להמשיך במאמצינו , עד שנשיג את הסטנדרטים להצלחה שהצבנו לעצמנו . עם השגת היעד , אנחנו מרגישים סיפוק אישי לזמן מה , אבל אחר כך נתחיל לזהות יעדים חדשים , או שנציב לעצמנו סטנדרטים חדשים וגבוהים יותר . כלומר , תפיסת המסוגלות העצמית האישית משפיעה על התנהגות הפרט , והיא עשויה לקבוע באיזו פעילות יבחר לעסוק , מה יהיו הכמות והאופי של המאמץ שישקיע כדי להשיג את יעדיו , ומה תהיה מידת ההתמדה שיפעיל כמהלך ביצוע הפעולה . ככל שלאדם יש תפיסה נמוכה יותר לגבי מסוגלותו להשלים בהצלחה משימה מסוימת , כך הוא ייטה יותר להימנע מהמשימה . לעומת זאת , ככל שהתפיסה שלו לגבי המסוגלות העצמית שלו גבוהה יותר , כך יגלה נכונות רבה יותר לפעול , ישתדל ויתמיד בפעולה , גם כשייתקל בקשיים בדרך להשגת המטרה . על פי בנדורה ( Bandura , 1996 ) תפיסת המסוגלות העצמית מתעצבת בעזרת כמה בסיסי מידע , וביניהם : רו התנסויות אישיות קודמות של הצלחה או כישלון : ככל שהאדם מצליח יותר , כך גוברת תחושת המסוגלות העצמית שלו , וזו תגן עליו מפני ההשפעה המזיקה של כישלונות , ולהפך , התנסויות אישיות של כישלון יפחיתו את האמונה כמסוגלות עצמית . . 2 תצפיות בהתנסויות של הצלחה וכישלון של אחרים : הפרט צופה באחרים ומשווה את יכולתו לבצע פעולה ליכולת של אחרים . לדעת בנדורה , לתצפיות

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר