תאוריית ההכוונה העצמית

עמוד:56

סיפוק פנימי מהפעולה עצמה . ( Good & Brophy , 1995 ) לפי תאוריית ההכוונה העצמית , בהתנהגות המונעת על ידי מוטיבציה פנימית יש עניין , הנאה וסיפוק פנימי המכוונים את ההתנהגות ומווסתים אותה . ומה לגבי התנהגות המונחית על ידי מוטיבציה חיצונית ? האם היא תמיד ובהכרח לא אוטונומית , והתפיסה של מוקד הסיבתיות בה יהיה תמיד חיצוני ? תאוריית ההכוונה העצמית טוענת כי ההתנהגות המונחית על ידי מוטיבציה חיצונית אינה בהכרח לא אוטונומית , והיא יכולה לבטא רמות שונות של אוטונומיה יחסית . לשם הדגמה אביא את המקרה הבא , המתואר אצל ראיין ודיסי : ( Ryan & Deri , 2000-. 71 ) תלמיד מכין את שיעורי הבית שלו . הוא עושה זאת , כי הוא מבין שיש לכך חשיבות לגבי המקצוע העתידי שיבחר . זהו תלמיד עם מוטיבציה חיצונית . כך גם המקרה של תלמיד המכין את שיעוריו , כי הוריו דורשים זאת ממנו . בשני המקרים התלמידים לא בהכרח נהנים מהפעולה של הכנת השיעורים , אבל אצל התלמיד הראשון , המוטיבציה החיצונית כוללת מעורבות ותחושה של בחירה אישית , בעוד אצל התלמיד השני , הכנת שיעורי הבית כוללת היענות לוויסות חיצוני ( דרישת ההורים . ( שני התלמידים מציגים התנהגות רצונית , אך הם שונים זה מזה ברמת האוטונומיה היחסית שהם מפגינים בהתנהגותם . יש רמות שונות של הניעה . אדם יכול שלא להיות מונע כלל לעשות פעולה מסוימת . הוא יכול להיות מונע לכך באופן חיצוני , או להיות מונע באופן פנימי כדי לעשות את הפעולה . האם התנהגות המונעת על ידי מוטיבציה חיצונית היא בהכרח לא אוטונומית ? תאוריית ההכוונה העצמית ( Deri & Ryan , 1992 ) טוענת שגם כשהאדם מונע באופן חיצוני , אפשר להבחין בארבע רמות שונות של אוטונומיה וויסות עצמי : דו ויסות חיצוני : ( External Regulation ) ברמה ראשונה זו הוויסות עשוי להיות חיצוני לחלוטין ומונחה על ידי גמולים ועונשים חיצוניים . מוקד הסיבתיות נתפס בחיצוני , וההתנהגות אינה מכוונת על ידי העצמי . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הבית , כי הוא חושש להיכנס לצרות אם לא יעשה כן . . 2 ויסות מוחדר : ( Introjected Regulation ) ברמה זו ההתנהגות יכולה לכלול רק דרגה מסוימת של ויסות חיצוני . הפעולה נעשית כדי להימנע מרגשי אשמה או מחרדה , או כדי להשיג חיזוק לאגו כמו גאווה ותחושת ערך . מוקד הסיבתיות נתפס בחיצוני בחלקו , אך גם כאן ההתנהגות אינה נחשבת למכוונת עצמית . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הכית , כי הוא ירגיש רע עם עצמו אם לא יכין אותם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר