ספינה בסופה: אדגר אלן פו והדמון שלו

עמוד:12

מסודרת להפליא בתהום האי רציונלי הטורף כל סדר . אין לו לךציו מצב לא נוח יותר מן הצורך לוותר על חוק הסתירה ולחיות עם סתירות קיימות זו בצד זו . לכן , אומר פו , יש מי שהולך אל האופל בדרך אפלה , ונכשל , כמו טום מור וטניסון , ויש מי שמבקש להאיר את האופל בפנס זוהר מדי , כמו אמרסון וחבורתו , ונכשל גם הוא . רק מי שיהלך על החבל הרק שבין הרציונליות הקיצונית ובין המתקפה הקיצונית על הרציונליות ; רק מי שילך בדרך שהיא בעת אחת רציונלית עד כדי דייקנות מתמטית מדעית ומטורפת עד כדי טשטוש חושים וגבולות וסדר , רק הוא יצליח ליצור כלי שהוא בעת אחת גם "יפה" - ערוך , מסודר , הרמוני - וגם מפיל אימה - אימת התוהו , אימת הטירוף , אימת אובדנו או "מותו" של האני השפוי , המוכר והמכיר , במצולות הלא אני האחר , והמטורף . גם פו המבקר וגם פו המשורר והמספר קרוע לבלי תקנה בין האסטרטג המתמטיקן השפוי עד להחריד לבין " , "הנביא , "ההוזה" , "המסומם" , "המטורף" שאישיותו המסודרת והמאוחדת התפוררה עד להחריד . האיש הרואה באי מוגדרות ( indefmiteness ) או בעמימות ( vagueness ) עיקרון פואטי הוא הוא האיש שהגה " פילוסופיה של , "קומפוזיציה שבה הוא רן בבעיות הפואטיקה בחדות מרעית יבשה כאילו הן בעיות מתמטיות גדורות ומובחנות . בנשימה אחת הוא גם משמיע את האני מאמין הרומנטי , שהשירה עקיפה היא מטבעה וסוגסטיבית ומוסיקלית , וגם מציע טכניקה מדעית של טירוף מדעת , טכניקה ישירה , בטוחה , בדוקה , מתמטית ורציונלית של בניית חזון אי רציונלי . בנשימה אחת הוא אומר גם דברי הגיון , כגון שהמשקל והחרוז והיכולת לקלוט אותם הם עניין של "מוסכמות , "גן הילדים עניין של הרגלי תרבות וחינוך , עניין לרוח הלשון ולרוח

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר