הקדמה

עמוד:8

הנדירה שסיפקה להם בהוראתה . אווירת האיפוק שאפיינה אותה , שלוותה במופנמות ובשמירה קפדנית על פרטיותה לא הרחיקו מעל פניה את תלמידיה וידידיה אלא רק הבליטו עוד יותר את כישרונותיה הנדירים כמורה , כחוקרת וכחברה וגם את החיוניות הרבה , את אהבת החיים והיופי שנשקפו מבעד לאותו מסך מרחיק ומגונן שרק לעתים רחוקות הסיטה מעליה . סגולותיה המיוחדות של יהודית בר אל לא הוגבלו רק לאמנות האינטרפרטציה של השיר הבודד . כישורים שעשתה בהם שימוש בקריאות קרובות של טקסטים ניכרים גם במהלכים הרחבים יותר שערכה . היא חשפה את הזיקות הפנימיות בין שירי 'ספר התיבה המזמרת' של נתן אלתרמן ( עמ ' , ( 41-30 וניהלה מעקב מדויק , לעתים כמעט בלשי , אחר התפתחותם של ז ' אנרים ספרותיים עבריים - הן בספרה על הפואמה , הן במאמרים הכלולים באסופה זו ועוסקים בפואמה ( עמ' , ( 85-42 בטשרניחובסקי ( עמ י ( 157-131 ובאידיליה העברית . הופתענו לראות עתה , בדיעבד , את המקום המרכזי שתפסה במחקרים הללו שאלת הקיום האנושי בצלו של המוות . ההפתעה הזו נבעה מכך שעל אף העובדה שבשנים האחרונות לחייה מחלתה תפסה מקום מרכזי בשיחותינו עמה , ועל אף העובדה שדיברנו בה ישירות , ללא הסוואות ולעתים בפרטי פרטים , מעולם לא עלתה מצדה התייחסות כלשהי למוות , וגם לא להתמודדות עם חיים שהתנהלו בקרבה הולכת וגוברת עם נוכחותו המאיימת . דומה כי דווקא הכתיבה האקדמית המאופקת והממושמעת אפשרה לה לבטא בעקיפין תחושות שלא באו לידי ביטוי מפורש בדרכים אחרות . במאמר העוסק בניתוח המחזור 'סוניטות מבית הקפה' ליעקב שטיינברג ( עמ' ( 29-13 מראה יהודית בר אל כיצד בית הקפה , המוצג בתחילה כמפלט ארעי מפני עצב 'עז מנשוא ' ( עמ' , ( 14 מפלט של 'השתכחות עצמית באווירת "שיר וגיל ודברים "' ( עמ ' , ( 16 עובר לאורך רצף הסונטים 'מעין בדיקת תשתית , הצצה אל מה שטמון מתחת לפני שטחו הגלוי . כלומר אל מר , שמעבר לתדמיתו כגילומה של איזו חיוניות אנושית בשיאה' ( שם . ( במהלכה של בדיקה זו הופך בית הקפה ממקום מפלט ל'מטפורה' של 'מהות החיים עצמם' ( שם . ( ה ' הצצה' של דוברי השירים 'לתשתיתו החבויה של בית הקפה מגלה כי הניסיון למצוא בו מפלט עד לכיליון הממשי הוא ניסיון שווא [ ... ] בית הקפה איננו [ ... ] רק המקום ( במובנו המרחבי ) המשמש מפלט מפני העצב העז , מפני החיים , אלא הוא הוא "מכלאות החלוף " עצמן , שבהן עוברים חיינו' ( עמ ' . ( 19 , 16 בסדרת קריאות קרובות של שירי דוד פוגל , במאמר 'ואנכי אינני : מבנה העומק הסמנטי בשירת דוד פוגל' ( עמ י , ( 186-175 יהודית בר אל עומדת על

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר