פתח דבר

עמוד:11

גם איננה פסיכוביוגרפיה , באשר אין כאן התחקות מדויקת , "אחד 4 , "לאחד אחרי מהלכי חייו של קפקא , כדי להסיק מהם אי אלה מסקנות , "נפשיות" אלא ראייה של מבנים ותהליכים שלא זו בלבד שהם באים לידי ביטוי ( סמוי ) בטקסט ( הגלוי , ( אלא שהם מזרימים בו , תוך כדי היזון חוזר , מהלכים סגנוניים , דימויים ושלל תהפוכות מבדיות , המפקיעים אותו מפשוטו ומעמידים אותו על ספי ספרות ואנושיות שלא נודעו כמותם באותה עת . ייאמר אם כן שאין במחקר זה , ואין לחפש בו , "אנליזה" כפשוטה של קפקא האדם . בהקשר הכפול הזה , הגם שאני מקבל את טענת היסוד של מרדכי גלדמן בספרו אוכל אש , שותה ואש , כלומר שהוא אינו רואה את עצמו , בתפקידו כפרשן , לא כ"ביוגרף" ולא , "פתוגרף"כ אני מבקש לומר מלכתחילה שגישתי רדיקלית יותר , מסתכנת יותר , ואינה מקבלת כמובנת מאליה את ההפרדה המסכמת את סקירת המבוא שלו : "הפסיכולוגיה של המשורר הדובר בשירים אינה זהה בהכרח 5 לזו של הכותב " . כי הרי זו הפרדה העלולה להשאיר אותנו שוב על פני השטח , שבויים בתפיסה פוזיטיביסטית של הספרות . לעומתה , ארצה להתמודד עם סבך הקשרים שבין הכותב ללא מודע שלו , באמצעות ניתוחן של תבניות הבעתו ותבניות חשיבתו , על מגוון יחסי הגומלין שביניהן . על כן דרכי תהיה מערכתית ובין תחומית במוצהר , בהתבסס על מושגי תשתית ודימויי תשתית , שכן הספרות המודרנית בכלל וספרותו של קפקא בפרט אינן מספקות לנו את המותרות של ישיבה על גדר הפרדה כלשהי אלא כשלב ביניים בדרך לניתוח המקיף . גם כשחיי קפקא נסקרים , באחרית הדבר , בצורה תמציתית ביותר , אין זה למטרה ביוגרפית כללית אלא לצורך הבלטתם של מספר נתוני יסוד שעשוי להיות בהם כדי להאיר היבטים מסוימים ביצירתו . מרדכי גלדמן , אוכל אש , שותה אש , עיונים פסיכואנליטיים ביצירות פו , אצ"ג ושייקספיר , תל אביב , הקיבוץ המאוחד , ; 2002 הציטוטים מתוך העמודים . 28-27

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר