מבוא: שירה - עבודת אדמה

עמוד:11

התשתית הזו אינה שייכת לתחום השירה של לאור יותר מאשר לתחומי הפרוזה הסיפורית או ההגות וביקורת התרבות . עולמו של לאור הוא אחד . אותה תשתית נפשית , אותם מראות שתיה , אותו מרחב רעיוני עוברים בכל כתיבתו . השירה אינה פחות אידאולוגית מן הביקורת . ברור כי המצבים המדיטטיביים , האינטימיים , החרישיים , הפגיעים והמעודנים כל כך שבשירה מתרחקים לפעמים עד פאתי העולם בכתיבה הביקורתית , אבל קריאה קשובה של הכתיבה הביקורתית של לאור שומעת אותם . גם ההנף האלים בכתיבתו , במקום בו הוא נמצא , לא היה מוחש בעוצמה כזאת אלמלא היה מאחוריו אותו סף חרישי של דיבור . המודעות לקיומה של התשתית הזו , של תחושת ה"מקור" האישי והלשוני ; הידיעה כי הדובר מכיל בחובו את תחושת המקור - הכרחית בבנייתה של קריאה מושכלת בכתבי לאור . כי זו גם תשתיתה של התבוננות חיצונית תקפה בכתיבה . הרי אם באמת הייתה זו יצירה ה"עמלה על העמדת תיאורית הספרות שמבעדה תוכל היא עצמה להיקרא" ( כפי שכתב שאול סתר , וזו אינה דעתו , (! הייתה כאן רק פקעת אזוטרית של שפה הלכודה בתוך מבוך מראות . גם הערתו של משה צוקרמן ש"לאור אינו אוהב פרופסורים" אינה אומרת כמובן שהכלי האקדמי אינו הכלי הנכון לקריאה בכתבי לאור . הזיקה המרתקת שמגלה לאור בין העולם האקדמי לעולם הצבאי וכלל מנגנוני הכוח , אינה מסתירה את שייכותו העמוקה לשיח האקדמי ואת חשיבותו הבלתי רגילה בתוכו ( די אם נזכיר את מסותיו הספרותיות , במיוחד בספר דבדיס שהשתיקה ( לא ) יפה להם , המחזיקות כמה מן התוכנות החשובות ביותר בתחום הפרשנות ותורת הספרות שנוצרו בתרבות הישראלית בדור האחרון . ( העובדה שכתיבתו של לאור , בכל פניה , מכילה גם תובנות ביקורתיות והוראות ביקורתיות , אינה צריכה לטשטש את היותה יצירה ספרותית . הביקורתיות האימננטית הזאת אינה מחווה פוסט מודרנית במקרה הזה ; זהו חובו הגדול של לאור למורשת המודרניסטית ובמיוחד לברטולט ברכט ולמאיר ויזלטיר . מוריו הגדולים האלה הם שיצרו את המודוס הדיבורי הזה , היכול לבנות שיר שהוא מאמר פובליציסטי , ושבו גם מאמר פובליציסטי יוצא מן השירה . כרך המאמרים הזה הוא צעד ראשון ביצירת סימפוזיון כתוב המוקדש ליצירתו של יצחק לאור . מורכבותה הבלתי רגילה של היצירה הזאת , כוחה הרגשי והערכי והאתגרים הספרותיים שהיא מעמידה בפני הפרשן , רק מתחילים להיחשף באוסף המסות והמחקרים הזה . אבל הוא מצליח להציע מנעד רחב של נושאים ומבטים על יצירת לאור ולשרטט מתווה לדיון עתידי בה . הערות : 1 אוהב מ ם , הקיבוץ המאוחד , תל אביב 2 . 1996 דניים שהשתיקה ( לא ) יפה לחם , בבל , . 2002

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר