חברה, כלכלה ומשפט: הרהורים ביקורתיים

עמוד:942

מכתבים והודעות כתובים בשפה חדשה שמקורה בגברים ונשים הנאבקים , מתוך מחבואיהם ההרריים באיזור נידח בעולם הזה , בסדר העולמי החדש . מדברים בשפה אשר שחזרה את תמימותה הראשונית ואת האמת , על עולם המכיל את כל העולמות ועל המוסר בכלכלה ועל החלום של שינוי החיים . ואילו סגן המפקד מרקוס ממשיך , כשביד אחת הוא מחזיק מקטרת ובשנייה ספר , להציב את שאלותיו הנאיביות : ' כיצד ניתן להשלים בין הפיתוח הכלכלי והמאבק נגד הפערים החברתיים ? כיצד ניתן להיפטר מהפרדוקס שמדינה מתעשרת אך אוכלוסייתה נעשית ענייה יותר ? מדוע כיבוד הדמוקרטיה אינו מניע את הממשלות להתערב בסוגיות העבודה , השיכון , הבריאות והחינוך כדי לתקן את הפערים החברתיים השערורייתיים " ? ( פ' טרבולסי שיבוט לאמנות המודרנית במוזיאון ניו יורק . ( א . מבוא מאמר זה עוסק בזכויות חברתיות וכלכליות של המיעוט הערבי בישראל . לכאורה , אין קשר בין זהותה של קבוצה לבין מעמדה הכלכלי , שכן מקור מעמדה הכלכלי הנחות של אותה קבוצה יכול להיות בהתנהלות של כוחות השוק החופשי , שאינם מבחינים בקבוצות כלשהן . יתר על כן , הכוחות הדומיננטיים בשוק אמורים , על פי ניתוח מסוים , לפעול למען מקסום הרווח שלהם , או לכל הפחות שעתוקו , ללא קשר לזהותה של קבוצה זו או אחרת . נוסף על כל אלה , מה פשר הביטוי "זכויות חברתיות וכלכליות של ? "מיעוט האין זכויות חברתיות וכלכליות זכויות אינדיווידואליות , כלומר נטולות קשר ותלות בקבוצה כלשהי בחברה ? אכן , אין משמעות מיוחדת לזכויות חברתיות וכלכליות של קבוצה מסוימת , כולל המיעוט הערבי הפלסטיני בישראל . עם זאת יש משמעויות ופיתוח של זכויות בכלל , לרבות זכויות חברתיות וכלכליות , של מיעוט שהוא גם יליד הארץ . ( Native ) המיעוט הערבי בישראל הינו מיעוט כזה , כלומר מיעוט שאינו שונה מבחינה תרבותית בלבד , כפי שקבוצות מהגרות יכולות להיות , אלא גם כזה שיש זיקה מיוחדת בינו לבין הארץ , זיקה שהיא מקור למתח בינו לבין השלטון , הנתפס כמכונן עוול היסטורי ונוכחי לאותה קבוצה . מתח זה אינו בלתי פתיר , והתייחסות לאפשרויות פתרונו חורגת מהיקף מאמר זה . הניסוח של "שוני תרבותי" יכול להוביל חלק מהקוראים למסקנה כי מדובר גם בשוני ערכי . מסקנה זו אינה נובעת מהשוני התרבותי , היכול להכיל בתוכו מערכות ערכיות שונות בכל קבוצה תרבותית .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר