זקנה וזכויות כלכליות וחברתיות: יחסי־הגומלין בין הזדקנות החברה הישראלית ובין מעמדן של הזכויות הכלכליות והחברתיות במשפט הישראלי

עמוד:930

העובד " . בדרך כלל ( למעט ר , סדרי פרישה נדיבים ומיוחדים , ( המשמעות המעשית של כפיית הפרישה בגיל מוקדם היא פגיעה מהותית בכיסו של העובד : ההכנסה בפועל פוחתת בשיעור ניכר עם היציאה לגמלאות , והעובד מאבד מקור כספי חשוב לחיסכון ולמחיה לתקופה לא מבוטלת של חמש עד עשר שנים . יתר על כן , יציאה לגמלאות בגיל מוקדם יותר ושנים לא מועטות לפני גיל הפרישה המקובל , כל זאת כאשר האדם פעיל וכשיר עדיין , מהווה פגיעה פסיכולוגית וחברתית משמעותית המלווה כל יציאה ופרישה ממעגל העבודה הפעיל . " פרישה מאוחרת וההצדקה של פרישה מנדטורית היבט הפוך לסוגיית הפרישה המקודמת היא פרישה מאוחרת , " המעלה גם את השאלה העקרונית : מדוע בכלל יש לחייב עובדים לסיים את עבודתם בגיל שישים וחמש דווקא ? הרי ברור שמבחינה פיזיולוגית או פסיכולוגית לא מתרחש שום "פלא" בגיל זה . האוטומטיזם שבהטלת חובת הפרישה בגיל סטנדרטי ואימוץ אמת מידה כרונולוגית ללא זיקה ספציפית למהות העבודה , לדרישות הפיזיות והמנטליות של התפקיד ולמצבו הפיזי והמקצועי של העובד , עולה כדי פגיעה בעקרונות הצדק הבסיסיים ומשולל היגיון תעסוקתי . מנגנון גמיש , פונקציונלי , המתחשב במצבו הייחודי של העובד , במידת נחיצותו , בהתאמתו וברצונו וברצון מעבידו יכול להוות לכאורה תחליף צודק יותר למנגנון הקיים במשפט הישראלי . " מנגד יש חששות שדווקא ביטול מוחלט של גיל הפרישה עשוי להביא לידי פגיעה חמורה אף יותר בזכויות היםוד של אוכלוסיית המבוגרים , בשל העובדה שהם ייאלצו לעמוד במבחני יכולת 111 מצב זה מוגדר על ידי הוועדה לבחינת גיל הפרישה כ"גיל זכאות מוקדם" לפנסיה , לאמור הגיל שבו ניתן לפרוש לפני גיל הזכאות התקני עם הסדרי פנסיה מיוחדים . שם , בע' . 2 112 מעבר לנזק האישי , יש בתופעה זו משום פגיעה רחבה יותר בזכויות הזקנים : היא מהווה עיגון מעשי של סטריאוטיפים ותפיסות עולם חברתיות שלפיהן ראוי ונכון להקריב את העובדים הזקנים על מזבח הקיצוצים והצמצומים , וזאת על חשבון מגזרים אחרים , כגון העובדים הגרועים או העובדים שאינם יעילים . נראה כי מגמד , זו נובעת מתפיסת העולם שעובדים צעירים מסיבים לחברה תועלת רבה יותר . 113 מצב המוגדר על-ידי הוועדה לבחינת גיל הפרישה כ"גיל זכאות מעל הגיל . "התקני דו"ה הוועדה לבחינת גיל הפרישה , לעיל הערה , 105 בע' 114 . 2 לעמדה הקוראת לביטולו של גיל פרישת החובה לחלוטין ראו י' בריק "פוליטיקה וזיקנה" הפוליטיקה של הזיקנה ( י' בריק עורך , . 15 ( 2002 יש לזכור שקיימת גמישות מסוימת בגיל פרישת החובה במסגרת שירות המדינה , ראו תקנות שירות המדינה > גימלאות < ( המשך העסקתו של עובד מעבר לגיל , ( 65 . 1968-ט"תשכ

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר