מבוא

עמוד:12

המסורתיים באיראן . בכתביו , העניק איתאללה ח'ומיני , מנהיגה הרוחני של הרפובליקה האסלאמית , פרשנות בלתי שגרתית , 'חוק'ל באמצעות מיזוג בין מחשבה שיעית מסורתית למחשבה פוליטית " . "מערבית המיזוג שהציע איתאללה ח'ומיני היה בגדר חידוש בדוקטרינה השיעית המסורתית . הוא היווה בסיס חשוב למעבר של המהפכה מהמישור הפוליטי רעיוני למישור החוקתי מעשי , והשתקף כבר בחוקת הרפובליקה שאושרה בדצמבר . 1979 החלק השני של הקובץ דן ביחסים בין האידיאולוגיה האסלאמית שיעית לאידיאולוגיות אחרות . הניסיון לשלב בין תועמלנות אידיאולוגית , שמקורה במערב , לבין האידיאולוגיה המהפכנית שהתוותה המהפכה , נדון במאמרו של רם רגבים , המתמקד במקרה של מפלגת ה"תוךה" הקומוניסטית כמקרה בוחן . בשנים הראשונות לאחר חילופי השלטון , הציעה המפלגה הקומוניסטית האיראנית שילוב ייחודי של אקטיביזם מרקסיסטי לניניסטי עם עולם מושגים הלקוח מן האידיאולוגיה המהפכנית של איתאללה ח'ומיני . כתוצאה מכך התאפשר למפלגת ה"תוךה" לשתף פעולה , לפחות באופן זמני , עם המשטר האסלאמי החדש . באמצעות תמיכתה ברפובליקה האסלאמית , טוען רגבים , ניסתה המפלגה לשרוד את המהפכה ולצבור השפעה בשדה הפוליטי באיראן הפוסט מהפכנית . ואולם , המהלך האסטרטגי של ה"תוךה" להתאים את עצמה לנסיבות הפוליטיות המשתנות , פרגמטי ושקול ככל שהיה , לא מנע את חיסול כוחה באיראן על ידי המשטר האסלאמי בשנת . 1983 דרכי ההתמודדות של המשטר הפוסט מהפכני עם נסיבות פוליטיות משתנות משתקפות גם במאמר של גיל אלוני , שבוחן את מרכיביה האסלאמיים של הזהות האיראנית בספרי לימוד לבתי הספר היסודיים . לאחר הקמת הרפובליקה , פעל המשטר להתאמת התכנים של ספרי הלימוד לדוקטרינה השיעית המהפכנית . מהלך זה היה כרוך בחיזוק המרכיב השיעי בזהות הלאומית האיראנית על פני מרכיבים אחרים . הדגש המושם בספרי הלימוד על הייחודיות השיעית בתוך האסלאם , עומד במידה רבה בסתירה למוטיב 'האחדות , 'האסלאמית שאותו מקדמת הרפובליקה האסלאמית מחוץ לאיראן , ובניסיונותיה 'לייצא' את המהפכה לחברות אחרות בעולם האסלאם , שרובו סוני . הזהות האיראנית והתאמתה לחזון המהפכני עומדת גם במוקד

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר