א. בריאת האדם

עמוד:12

שאלה זו העסיקה מאוד את פילון ( ידידיה ) האלכסנדרוני . הוא נתן לדחיית בריאתו של האדם כמה טעמים : ראשית , אלוהים רצה - והיה צריך - להכין תחילה את כל אשר האדם יהיה זקוק לו למחייתו , הן הגופנית - צורכי אוכל נפש , והן הרוחנית - ההסתכלות בשמים ובארץ ובכל אשר בם , שהיא המביאה לידי פילוסופיה . משל למארח שיכין לאורח שהוזמן אליו את השולחן על כל מעדניו , בטרם יקרא לו לבוא ולהסב . שנית , כיוצא בזה : כשנברא האדם מצא את כל טוב העולם מוכן להנאתו ולשירותו - והוא באשר יצא האדם טהור ונקי ושלם מתחת ידי הבורא : ללמדך שמשהתחלת לחטוא , אין העולם מוכן להנאתך ולשירותך אלא אם 6 תכבשנו ביגיעת כפיך וזיעת אפך . שלישית , אלוהים התחיל את הבריאה בשמים וסיים אותה באדם - התחיל בנצחי הקיים לעד , וסיים בבן תמותה שהוא כצל עובר : מעגל הבריאה פותח בנשגב שבעולם הנצחי וסוגר 7 בנשגב שבעולם החולף . ורביעית , האדם נברא אחרון כדי שכל הברואים 8 יראו אותו וייראו מפניו : הוא נברא על מנת לשלוט , ולא נברא כל עוד לא היה על מי ועל מה לשלוט . הנה משמש מועד בריאתו של האדם כרמז על כבודו , כוחו , רוחו וחלרו . התורה מתחילה את סיפור בריאת האדם באמירת אלוהים , "נעשה אדם 9 בצלמנו . "כדמותנו התעוררה השאלה כיצד זה מדבר האל האחד והיחיד בלשון רבים . הדעת נותנת , והדעה נפוצה , שהוא נמלך עם המלאכים - ומה גם "שאין הקב"ה עושה דבר אלא אם כן נמלך בפמליה של " . "מעלה כדי שיוכל להיוועץ בהם , היה עליו לבראם לפני האדם , ויש 12 דעות לרוב אימתי וכיצד נבראו . לנו אין עניין בוויכוחים אנגילולוגים ; אבל יכולים אנו ללמוד לקח מעצם אגדת ההתייעצות . המשילו משל למלך שהיו לו יועצים : בל יעשה דבר מבלי לדרוש עצתם תחילה , ומלך נבון " לא היה עושה דבר חוץ . "מדעתם יתרה .-מזו כשם שבורא עולם נועץ במלאכים תחתונים ממנו , כן חייב אדם ליטול עצה ורשות גם מקטנים 14 ממנו . מספרים שבהתייעצות שמיימית זו קמו המלאכים , כת אחר כת , וניסו להניא את אלוהים מלברוא את האדם בשל רשעותו המצופה - ואלוהים הוא שהיה נחוש בדעתו לברוא אדם על אף כוח הרע שבו " . השיקול שחכמים ייחסו לאלוהים הוא "שאם אני בורא אותו , רשעים יוצאים ממנו ; ואם לא אברא אותו - האיך צדיקים יצאו ממנו ? מה עשה , הפליג בדרכן של רשעים מכנגד . "פניו לפילון הייתה תיאוריה הפוכה : רק ההתייעצות עם המלאכים מסבירה מציאות הרע באדם . אין לייחס לאל , שהוא כולו טוב , את בריאת הרע : כל אשר ברא בעצמו ולבדו , הצמחים ובעלי החיים , אין בהם לא שכל ולא

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר