א. בריאת האדם

עמוד:11

א . בריאת האדם 2 האדם הוא כתר הבריאה , ויש אומרים שהוא תכלית כל הבריאה . ולמה נדרש להמתין ליום האחרון של הבריאה כדי להיברא ? דעות בעלי האגדה חלוקות : זה אומר , אילו היה נברא בראשית , היו 3 מינים יכולים לומר שהיה להקב"ה שותף במעשה הבריאה ; וזה אומר , לא כי - הוא נברא אחרון ללמדו מוסר , שאם יתגאה ויתנשא , יאמרו לו : 4 "זבוב קדמך , יתוש קדמך , שלשול זה , "קדמך ולא בכדי נוצרת אחריהם . חיים ה' כהן האדם בהלכה ובאגדה הפילוסוף הגרמני שופנהאואר אמר פעם , כי רופא רואה באדם את חולשתו , משפטן את רשעותו , ותיאולוג את טיפשותו . רק הפילוסוף רואה אותו לפי מה שהוא , לפי מה שיש לו , ולפי מה שהוא נראה בעיני אחרים . הצד השווה לרופאים , משפטנים ותיאולוגים הוא הגישה המיזנטרופית אליהם - כאילו מבחינתם תכונות אדם הראויות לתשומת לב הן השליליות בלבד . ואמנם בתוקף תפקודם ועיסוקם המיוחדים רואים הם את האדם - קודם כול - כאובייקט לטיפולם : הרפואה באה לעולם , כאשר בני האדם נחלים ונחבלים ונחלשים ; המשפט בא לעולם , באשר בני אדם כה רבים זקוקים לסעד או ראויים לסנקציות ; והתיאולוגיה באה לעולם להדגיש אפסיותם של בני אדם לעומת גדולתו של בוראם . אין לנו כאן עניין ישיר עם רופאים ומחלות - ענייננו במשפט ובתיאולוגיה ובפילוסופיה : ובהלכה ובאגדה שלנו יש ויש משלושתם . הן רואות את האדם ברשעותו ובטיפשותו - בין כעומד בפני עצמו , ובין כעומד לפני בוראו ; אך הן מסתכלות באדם גם לפי מה שהוא , ולפי מה שיש לו , ולפי מה שהוא נראה בעיני אחרים . על הלכה ואגדה בנושא האדם ניתן לומר , הפוך בהן והפוך בהן - שהכול בהן '; ואין נפקא מינא לענייננו שהתמונה המתקבלת היא מלאת גוונים שונים ואף סותרים , ושאולי לא תוכל תמיד לעמוד במבחן תפיסותינו המודרניות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר