מבוא

מתוך:  > בכיוון הנגדי > מבוא

עמוד:9

במגוון רחב של חומרי ריפרור [ reference ] ברובד הגלוי שלה ) משך אליו חוקרים שאינם בהכרח חוקרי ספרות . אנשי לשון ותרגום , מוסיקולוגים , היסטוריונים , פסיכולוגים , גיאוגראפים , אנשי תיאטרון , חוקרי תולדות האמנות וחוקרי יון הקלאסית התקבצו כאן והביאו כלים וקני מידה משלהם להעריך , לנתח ולהאיר את מד מאני' מזוויות חדשות ומפתיעות . בהביאם את תחום התמחותם לתוך הרומאן , ובמוראם במד מאט קרקע הנענית לעניינם האישי והמקצועי , הסבירו את עצמם ואת תחומם לא פחות מאשר את הרומאן על היבטיו הרבים . אם ספרות גדולה נבחנת , בין היתר , בריגוש ובגירוי שהיא מעוררת אצל מגוון רחב ככל האפשר של קוראים חוקרים , מד מאט הוא דוגמה מובהקת לכך . החומר המוטיבי העשיר של הרומאן ; הנגיעה שלו במישורי קיום מגוונים של המציאות ; מבנהו המיוחד ; מעגלי העלילה הנפרדים שלו , הבנויים על חטיבות רקע היסטוריות וגיאוגראפיות גדולות ושונות זו מזו בתכלית , אך מוגדרות ומתוחמות עד לפרט הקטן ביותר ( יום , שעה ונקודת ציון , לעתים צומת רחובות מוגדר ;( שכבות הלשון בעלות האופי הרפרנציאלי המובהק ( כ"חיקוי" של לשון תקופה או של שכבה סוציולוגית ;( ובעיקר הקונסטרוקציה העלילתית הגדולה , המנסה ליצור אשליה של סאגה היסטורית משפחתית יהודית - ריתקו אל מד מאני חוקרים מתחומי דעת שונים . אם ניתן לסבור לגבי ההיבטים המבניים , הפסיכולוגיים והאידיאולוגיים של הרומאן , והקשר הטבעי והסיבתי ביניהם , כי התגבשו מתוך כוח יצירתי סוגסטיבי שהוא משורש נפשו של א"ב יהושע האמן , הרי שלגבי ההיבטים ההיסטוריים , הגיאוגראפיים ולעתים גם הארכיאולוגיים , הנחה זו אינה משכנעת עוד . מה גם שיהושע העיד בעצמו על אופייה החקרני של עבודת ההכנה שקדמה לכתיבת הרומאן בכל הנוגע לנושאים כמו התרבות המינואית , הגיאוגראפיה והארכיאולוגיה של כרתים , אופייה של ירושלים במאה התשע עשרה . לשם הבנת צורת ההשתלבות של חומר זה ברומאן נחוץ היה אופי חדש של מחקר ועיון , כפי שהוא בא לידי ביטוי בגל השני והשלישי של הביקורת . בסוג חדש זה של מחקרים אינטרדיסציפלינאריים מתגלה פוטנציאל בלתי מוכר של קריאה מחקרית ביצירת ספרות : מקצת המחקרים מגלה , כאמור , אופקים חדשים בתחום ההתעניינות של החוקר לא פחות מאשר בעולמה של היצירה . ולא רק אופיו הרב גוני של הרומאן עורר חוקרים לגשת אליו בכלים מושחזים שהביאו מבית המלאכה או מחדר העבודה הפרטי שלהם . דוברי כל השיחות מצטרפים למקהלה פוליפונית . הבסיס הרטורי הכפייתי , המשותף לכל הדוברים , מחבל בהרמוניה של המקהלה , ובליל הקולות והטונים הצורמים - מטריד ומעורר להיענות פרשנית , שמטרתה להרגיע . במלים אחרות , מידת האמינות הנמוכה של הדוברים האובססיביים , שדיבורם החד צדדי חשוד בסובייקטיביזם , ולכן מזמין את הקורא לקריאה ביקורתית זהירה , גם היא מסבירה את התגובות הרבות והמגוונות למד מאט . כשיהושע התיר רק לקול אחד מבין שני קולות של שני משוחחים להישמע , הוא הפך את קוראיו לשותפים מלאים לתהליך היצירה . הקוראים , הנעשים בהכרח קוראים אקטיביים - והקוראים האקטיביים שנענו לאתגר להשמיע את קולם בעל פה ביום עיון על מד מאט שנערך באפריל 1992 באוניברסיטת חיפה , ו / או בכתב מעל דפי ספר זה - הפכו גם הם לחבורת משוחחים , המספרים איש איש בתורו את סיפור מר מאני שלו : איש איש וההיבט והעניין שהוא מצא במד מאט היצירה ובמר מאני , הגיבור הספציפי או הקולקטיבי שלה . לכל "משוחח" בקובץ זה מאניה משלו , ומחקרו הוא עדות ליכולת ולמוכנות לתת לה ביטוי ומבע , כשמד מאט היצירה , גיבוריה ומחברה משמשים לו תירוץ וגירוי , טקסט וקונטקסט .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר