הקדמה

עמוד:8

אחר הקלטתה רב פעמית וכל אימת שנרצה נוכל לחזור לראות ולשמוע את הנאום או הדרשה . היא הפכה להיות למעשה כספר הכתוב שניתן לקרוא ולחזור ולקרוא בו . נואם טוב הוא זה אשר יכול למשוך את לב שומעיו בקולו , בהופעתו , בצורת הדיבור וכו' עד כדי כך שאין אנו שמים לב בכלל למסר הרעיוני או האחר שרצה הנואם להעביר . נואם מושך קהל הוא זה שמציג טוב ולא זה שמעביר רעיונות פילוסופים או אחרים עמוקים . אם נתאר לנו לרגע תקופת בחירות למשל , בדרך כלל אנו מכירים היטב את המסרים השונים של המועמדים השונים וכמעט שאינם מחדשים לנו מאומה . לעומת זאת אנו מעדיפים לשמוע נואם " מעניין " בגלל הרטוריקה שלו והגימיקים השונים בהם הוא משתמש בנאומו יותר מן הנואם " המשעמם " ויהיה החכם והמבריק ביותר . היות והנאום הוא גם סוג של בילוי הרי שאנו מעוניינים בבידור טוב ולא בבידור גרוע . לעומת זאת אם אנו רוצים ללמוד על רעיונותיו והלך מחשבתו של הדורש , על הגותו בכלל ועל נושאים ספציפיים בפרט קל לנו לקרוא את הכתוב ולעיין בו מאשר להאזין לדברי הדרשן . בקריאה אפשר לחזור ולקרוא משפט או קטע שלא מובן ולהעמיק בו עד שיתברר לחלוטין . לעומת זאת בהאזנה לנאמר חוסר ריכוז לרגע או חוסר הבנה של משפט או מספר משפטים שנאמרו יכולה לערער את הבנת כל הדרשה והמסר , כיוון שהדרשן אינו חוזר לבקשת הקהל אלא ממשיך בדרשתו ברציפות . ועוד , דרשן צריך להתאים דרשתו למאורעות הזמן ולכל מה שמתחולל בקרב אנשי קהילתו . דרשן שהכין דרשה מסוימת ופתאום קרה אירוע חשוב צריך בוודאי לשנות את דרשתו ולהתייחס לאירוע . שינויים אלו מצריכים מיומנות ריטורית גדולה . ואילו הכותב אינו צריך להתייחס למאורעות כיוון שכתיבתו מנותקת מן המאורעות . ויותר מכך , במקרים שהדרשה הכתובה מתבססת על דרשה שנאמרה בעל-פה בציבור , על הדרשן להוציא את הסימנים המיוחדים למאורע המסוים ולהפוך את הדרשה לכללית יותר , מנותקת מן הזמן ומן המקום . כך למשל אם דרשן דורש בנישואין של בני זוג הוא צריך להתייחס לבני הזוג ולמשפחותיהם . כאשר הוא בא לכתוב את הדרשה הזו בספר הוא בוודאי יעלים את הפרטים הביוגרפיים כדי להפוך את הדרשה כעומדת מעבר למקום ולזמן . בצורה כזו יוכלו דרשנים מאוחרים יותר בעתיד להשתמש בדרשה לצרכיהם במקומם ובזמנם . מה עוד שבני הזוג המוכרים לבני קהילתם אינם מוכרים מחוץ לקהילה ומחוץ למסגרת הזמן ולכן אין כל חשיבות לפרטים אלו מעבר למקומם וזמנם . בעיבוד הדרשה יחולו השינויים הנדרשים כדי להוציאה ממסגרת הזמן והמקום , וקרוב לוודאי שגם תורחב הדרשה בזמן הכתיבה כיד המחבר הטובה . שהרי עתה בזמן הכתיבה אינו מוגבל בזמן ואינו חושש מן האריכות כבזמן הדרשה בעל-פה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר