הקדמה

עמוד:6

והכתיבה , אם כך מהי מידת המהימנות של הכתוב ביחס לנאמר ? אנו יכולים לשער כי מבחינת התוכן הדרשן כתב את עיקרי הדברים שאמר בציבור . אך האם נכונים הדברים גם מבחינת הצורה והכמות ? . 6 האם היה מנגנון פיקוח או בקרה על טיב הדרשות , על כישוריהם ועל הכשרתם של הדרשנים , או שתחום זה היה פרוץ לחלוטין וכל מי שראה את עצמו מוכשר ויכול לדרוש דרש בציבור ? לשאלות אלה אין תשובה חד משמעית וכל דברינו בהן אינם אלא השערה , המבוססת על ניתוח והתבוננות בדרשות עצמן , בהנחה שהדרשה הכתובה יכולה לייצג את זו שנאמרה בציבור . בהקדמות שהקדימו המחברים לספרי הדרשות יש חומר רב ללמדנו על שיטותיהם וכוונותיהם . בדרך כלל מגלה לנו המחבר בהקדמתו את מעשה הספר ואת כוונותיו . פעמים שלא המחבר מביא את הספר לדפוס אלא בני משפחתו או תלמידיו . במקרים כאלה עלינו לבדוק אם מלאכת הכתיבה והעריכה יצאו מתחת ידו של המחבר עצמו ובני משפחתו או תלמידיו מצאו חיבור מוכן לדפוס וכל מלאכתם היתה להדפיסו בפועל , או שמא הם מצאו רשימות בשלבי גימור שונים ומלאכת הכתיבה והעריכה הוטלה על כתפיהם . ישנם מקרים בהם ברור שהחיבור הוכן בשלמותו על ידי המחבר אף שהוא לא הדפיסו . כך למשל ר' אברהם אבן מיגאש לא הדפיס את ספרו כבוד אלוהים אלא מלאכת ההדפסה נעשתה על ידי אשתו לאחר מותו . היא גם הקימה בית דפוס לשם כך . כאן אין להניח שהאישה התערבה במלאכת הכתיבה אלא רק הדפיסה את הספר שמצאה מוכן לדפוס מעשה ידי בעלה . גם בנו של ר' משה אלמושנינו המדפיס את ספר דרשותיו של אביו " מאמץ כח " מצא ודאי ספר מוכן והוא רק התאמץ לאסוף את הכסף הנדרש להדפסתו . ר' משה אלמושנינו מספר לנו בעצמו על מלאכת האיסוף והעריכה של הספר מה גם שהמהדורה שהדפיס הבן בויניציאה בשנת שמ " ח יצאה שש שנים לאחר שנדפסה מהדורה ראשונה בקושטנטינא בשנת שמ " ב . ספר " מקוה ישראל " לר' ישראל נג'ארה הוכן ונערך להדפסה עם מפתחות על ידי מחברו אולם לא נדפס כלל בזמנו . לעומת זאת ספרו של ר' שם טוב מלמד " כתר שם טוב " הובא לדפוס על ידי תלמידו , אשר כפי עדותו היה הגורם המזרז והמשפיע על רבו להדפיס חלק מן הדרשות , אלה הקשורות לפרשת השבוע . הוא גם נטל חלק בביצוע כפי שהוא כותב בהקדמת הספר : " ואנכי תולעת ולא איש הציץ עלי בעל הבירה הודה והדרה באהבתו ובחמלתו ואהי תמיד עמו לעזר ולהועיל בעניין הכתיבה וההגהה והידור הסדור ההכרחי בעטי אשר אתי כפי כוחי באמצעות העזר האלוהי . " תלמיד זה גם כתב את ההקדמה לספר ואילו המחבר עצמו לא כתב הקדמה כלל . לא ברור מה היה חלקו של הרב המחבר בתוצר המוגמר של הספר . האם הוא מסר את דרשותיו להעתקה ועריכה לידי התלמיד או שהוא כתב את הנוסח הראשון והתלמיד העתיקם בצורה נקייה . או אולי הוא מסר לתלמיד ראשי פרקים ורשימות ראשוניות והתלמיד כתב וערך והגיה וסידר . 1 ר' שם טוב מלמד , כתר שם טוב , דף ב ע " א .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר