פרק ראשון צלם א-לוהים הכובש

עמוד:14

ברכה זו היא מהנועזות שבתפילות . ראשית , עולם הברכות בכללו הוא מעשה נועז , בו עומד אדם מול הקב " ה ומברך אותו . ראשונים רבים עסקו בניסיון לפענח את הברכה ואת מהותה , וביארו אותה בדרכים שונות , שכולן יחד אינן מפקיעות את המעמד המופלא של עמידת האדם מול הקב " ה ואמירת ברכה לפניו . יש שראו בברכה גם רצון להבריך , לאמור : להמשיך את השפע האלוהי על האדם כהברכת גפן ויצירת ייחור חדש , ואף בכך יש משמעות נועזת של עמידה מול . 'ד יש שהלכו לקצה השני ולימדו כי אחד ממאפייני מעמדו המיוחד של האדם נעוץ בעובדה שהוא מברך את . 'ד באגדות חז " ל שונות אנו מוצאים אפילו בקשה מבני האדם שיברכו את נציגי השמים . הצד השווה שבכל אלה הוא שהברכה עצמה מלמדת על מעמד מיוחד הקיים בעולמה של אמונה . ברם , גם בתוך הברכות עצמן בולטת ברכת נישואין זו בשל העובדה שנוסחה הוא המרחיק לכת ביותר . אנו מברכים על כך שהאדם נוצר בצלם א-לוהים , ואף נוקטים בנוסח המורה לכאורה כי ריבונו של עולם הוא בעל דמות ותבנית . נוסח זה כל כך נועז ומרחיק לכת במישור התיאולוגי , עד שיש שניסחו ופיסקו את הברכה בצורה שונה : " ברוך אתה ד' א-להינו מלך העולם אשר יצר את האדם בצלמו , ובצלם דמות תבניתו התקין לו ממנו בנין עדי עד . ברוך אתה ד' יוצר האדם . " בנוסח זה צלם דמות התבנית אינו של ריבונו של עולם כי אם של האדם , שבצלמו הותקן לו בניין עדי עד . נוסח זה אמנם מרכך את התחושה כי מדובר בהגשמת הא-לוהות , אולם אין הוא מעמעם את החידוש הגדול שיש בברכה זו , היונקת באופן ישיר מפרשת הבריאה . במשך הדורות , בתחילה על ידי אונקלוס המתרגם ומאוחר יותר בתקופת ראשוני ספרד , נעשו מאמצים עצומים כדי לנקות את תורת ישראל מכל מימד של הגשמה . במסגרת זו פוענחו כל המקומות בהם דומה היה לקורא כי הוא מגשים את הא-לוהות , ובוארו כי אין מדובר בהגשמה כי אם בביטויים מושאלים . חלק גדול מספרי הראשונים עסק בכך , וניקה לדעתו את אבק ההגשמה מההופעה הא-לוהית . כל אור גדול מטיל גם צל הכרוך בו , וממציאות זו לא נמלטה גם העבודה החשובה כל כך של הראשונים . מחד גיסא הצליחו להוציא את אמונת ישראל לאור ולרומם אותה מפרימיטיביות תפיסתית של הא-לוהות . בה בעת יצרו תהום בלתי ניתנת כמעט לגישור בין האדם לבין . 'ד ריבונו של

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר