1| הדמיון המנוכר

עמוד:13

מעבר לקיר ממתינים שמים פתוחים , אורנים , בניינים ומרחב של דשא > איור . ( 1 . 04 אך כל אלה מנועים ממני מכיוון שהחלון נפתח על ציר מרכזי אנכי , ואם ארצה לפתוח אותו , אצטרך לפנות את החפצים שעל השולחן , ולהתרגל לכנף גדולה של חלון החודרת אל מרכזו של החדר . משום כך אני נמנע כמובן מלפתוח את החלון ומקבל את צמצום שפעת החיים שלי הנובע מכך . כל מה שקורה כאן בחדר יכול היה להתקיים בנוכחות של כל מה שממתין שם מעבר לחלון . אורה של השמש ורעננותו של אוויר לא ממוזג יכלו להעשיר את השעות שאני מבלה בחדר הזה , ולאפשר לי ולאורחיי להתנתק מדי פעם מן החדר וממה שקורה בו , אך כל אלה נמנעים ממני . חלון מסורתי פשוט , ששתי כנפיו נפתחות לצדדים , היה מאפשר זאת . שלא לדבר על כנפיים הנגררות לתוך כיסים בתוך הקיר , אשר היו מעמידות לרשותי את כל השפעה של החוץ מבלי להעמיס על החדר את תנועתם ונוכחותם של כנפי חלון נפתחות . בכך שאינו ניתן לפתיחה פוגם החלון באפשרות הבחירה הנתונה לי בחדרי ומונע ממני את המפגש עם השמים , האורנים וכר הדשא שמעבר לקיר . כל עוד אני מצוי בחדר , אני מאבד בגינו דבר שלא ניתן להשיבו — את מלא עושרו של הכאן והעכשיו . במצרף המפגשים שאני חווה כל רגע בחדר הזה — עם מרחב החדר , עם החפצים שבו , עם הקירות והרצפה והתקרה , עם סטודנט שבא להתייעץ ; במצרף הזה חסרה נוכחותם של השמים הפתוחים , האורנים , הבניינים ומרחב הדשא , הממתינים שם בחוץ ומנועים ממני . נוסף על כך , גם אילו ניתן היה לפתוח אותו , אדריכלי הבניין שלא קיבלו באהבה את השמש הים תיכונית , מנעו ממנה לגלוש פנימה עשירה ומפויסת , כפי שהיא עושה כאשר סוכת גפן או "חלון צרפתי " ( איור ( 1 . 05 מתווכים בינה לבין קירות הבית , ומתירים לה לצרוב את עיניי וגופי בקרינתה הישירה . לו היה החלון בחדר 522 נפתח כמו שני חלונות אלה , ומקבל את השמש כמותם , הייתה שפעת החיים שלי כאן ועכשיו גוברת , והייתי חי חיים מלאים יותר . בצמצום מסוג שונה של שפעת חיי התנסיתי בחדר עבודתי בקאלק ביי , שבפרבר של קיפטאון , בדרום אפריקה ( איור . ( 1 . 06 1 . 03 1 . 04 1 . 05

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר