בעטייה של גימטריה אנטי־נוצרית ואנטי־איסלאמית (בתפילה 'עלינו לשבח')

עמוד:453

בעטייה של גימטריה אנטי נוצרית ואנטי איסלאמית ( בתפילה 'עלינו לשבח ( ' החשיבות הגדולה שנתייחסה לתפילת ,, עלינו לשבח" מצאה את ביטוייה בכינויים שנתכנתה בהם על ידי אחד מראשי נציגיה של חסידות אשכנז , ר' אלעזר מוורמס ,, : שיר מפואר ומהודר ומעוטר ומקודש ומרומם . " ולא נחה דעתו עד שקראה : שיר " השירים" של תפילות ישראל . ועל מקורה והנסיבות ההיסטוריות של היווצרה הוא מספר : יתושע משרת איש האלקים יסדו כשנכנס לארץ הקדושה וראה כי חוקות " הגויים הבל הם והאלילים תוהו בלא יוכלו להציל עובדיהם , התחיל לפרוש כפיו השמימה וברע על ברכיו באימה ואמר בקול רם בניגון המשמח לב להבין : עלינו לשבח . " ואותה תשובה שייחסוה בטעות לרב האי גאון — 2 שמגמתה היא להמליץ על אמירת ,, עלינו לשבח" שלוש פעמים בכל יום — קובעת : ,, ויש לומר אותו בעמידה בעטיפת ראש , מפני שאין שבח כמוהו ליוצרנו ועולה על כל התשבחות שבעולם ... מפני שבו נכללים כל העיקרים והיסודות ומדרגות כל האמונה , מה שאין הפד . יכול לדבר והלב יכול להרהר . " ועוד : ,, וקבלנו שיש לומר שבח זה ומשתהוים באימה וביראה ברתת ובזיע בשפוי ראש , כי כל צבא השמים שומעים והקב"ה עומד עם פמליא של מעלה וכולם עונים ואומרים : אשרי העם שככה לו . " ומחסידי אשכנז לחסידי צפת -. ר' משה ן' מכיר מודיענו שהיו מדקדקים שאומרים אותו בכל יום שבעה פעמים , בין " ביום ובין בלילה , ז' פעמים ביושר וזי פעמים למפרע , פעם ישר וכעם למפרע" . גורלה וגלגולי נוסח של תפילה זו , שבראשיתה היתה מכוונת נגד האליליות בכללה , בלי זיקה אל הנצרות , מהווים פרק רב לקח בפולמוס שבין היהודים והנוצרים . כידוע , איתרע מזלה ונעשתה מטרה לחיצי קטרוג מצד צוררי ישראל וגזירות מטעם המלכות בגלל המשפט : ,, שהם משתחוים להבל וריק ומתפללים אל אל לא יושיע" — משפט שהורחק מכמה סידורי תפילה על ידי הצנזורה החיצונית והפנימית . במשפט . 1 לפי ,, פירוש על התפילות , " כ"י פאריס 151 , 772 ב . כל הפיסקה כולד . מצוייר . גם בכ"י או"פ , 1204 דף 203 יוב 1 ליון כ"י המוזיאון הבריטי 109 , 654 ב , ומובא בפירוש שבסידור טהינגן ש"ר ? ? וב עהוגת הבושם , " ח"ג , עמ' . 469 " . 2 עי' תשובות הגאונים עם הגהות ,, איי הים" לרי ישראל משה חזן ( ליוורנו תרכ"ט , ( עמ' כ ואילך . התשובה ( או האגרת ) פותחת בדברים הבאים שהזיון * ניכר מתוכם : ,, נו 0 ח האגרת ששלח רבינו ד . איי ז"ל -לרבני אנדלוס אשר בסוף ים מערב בארץ הודו על ענין עלינו לשבח , " ומצוטטים בה ר' גרשום זהרי"ף , (!) כמו שהעיר בצדק בעל ,, איי הים" שהדפיס את התשובה מספר ,, יד נאמן" לר' אברהם מיראנדה ( סלוניקי תקס"ד . ( התשובה נמצאת בכ"י וינה ( קטלוג שוארץ , עמ' ( 53 ומועתקת ברובד . בקטלוג של י' גולדנטל ( וינה , ( 1851 עמ' ,, . 3 . 23 סדר היום , " ויניציאה , 1599 כד ב . . 4 המשפט הנידון הושמט גם בסידורים קדומים על פי מסורת יהודי ספרד , שנדפסו באיטליה

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר