מבוא

עמוד:10

קטנטן , והשם 'אמריקה ' כתוב רק על החלק הדרומי המצויר כרצועה צרה המסתיימת בקוטב . מאז ועד היום התגלגלה המשמעות של 'אמריקה' גלגולים רבים ושונים . נתחיל בימינו : בשנת 1992 ציין העולם כולו , בכינוסים מדעיים ובתערוכות , בתהלוכות ובספרים , את יובל חמש מאות השנה למסעו הראשון של קולומבוס . הפעם נערכו האירועים הללו בסימן רגשי אשם : מסע קולומבוס מסמל את ראשיתו של עידן הקולוניאליזם האירופי ברחבי תבל ; בני אירופה כבשו , השמידו , שעבדו , ניצלו והשפילו את בני הציוויליזציות האחרות ; 'אמריקה' היא אפוא בראש וראשונה הזירה של פשעי ההכחדה והעבדות . 'העול של האדם הלבן ' היה לנטל כבד של ייסורי מצפון , ורגשי ההתנשאות הומרו בחשבון נפש נוקב . חשבון הנפש אינו מתמצה רק במאמרים מלומדים ובשינוי הגדרות ושמות ברוח התקינות הפוליטית , ( politically correct ) אלא אף בהפגנות זעם ובמרידות של אלה הרואים עצמם כצאצאי הקורבנות . דוגמה עכשווית אחת ממחישה , לדעתי , את מורכבותה של הסוגיה . בינואר 1994 פרצה במדינת צ ' יאפאם ( Chiapas ) שבמקסיקו מרידה של אינדיאנים בני המאיה , המכנים את לוחמיהם 'סאפאטיסטם' . ( Zapatistas ) בין היתר השתלטו המורדים גם על עיר הבירה של המדינה , סאן קריסטובל דה לאם קאםס . ( de Las Casas San Cristobal ) מנהיגם , שכינויו המחתרתי הוא מרקוס , ( Marcos ) איננו ממוצא אינדיאני אלא לבן , שקיבל את חינוכו הפוליטי בניקרגואה הסנדיניסטית ומשתמש ברשת האינטרנט כדי להפיץ את עקרונות תנועתו ואת תביעותיה . כל המורכבות , הסתירות , הפרדוקסים והאירוניות ההיסטוריות גלומים בפרשה זו , על מונחיה וסמליה . תרבות המאיה היתה אולי המפוארת שבתרבויות אמריקה הטרום קולומביאנית . בראשית המאה ה , 16 עם בואם של הכובשים הספרדים , כבר היתר , תרבות זו בשלבי שקיעה ונסיגה . אף על פי כן , כיבוש אזורי המאיה היה קשה וממושך לאין שיעור מכיבושן של אימפריות האצטקים והאינקה , ולווה במעשי אכזריות איומים במיוחד . צאצאיהם של בני תרבות זו נדחקו לשוליים הנחשלים ביותר של החברה באמריקה המרכזית , אך לא איבדו כליל את מורשתם העתיקה . הכינוי 'סאפאטיסטם ' נבחר כהבעת הזדהות עם לוחמיו של אמיליאנו סאפאטה , ( E . Zapata ) ממנהיגי המהפכה המקסיקנית בעשור השני למאה ה , 20 שטבע את הסיסמה 'אדמה וחירות ' - ( Tierra y libertad ) שתי השאיפות העיקריות של החלכאים והנדכאים באזורים האגרריים של מדינות אמריקה הלטינית , רובם צאצאי אינדיאנים ובני תערובת . רגשי זעם הנובעים מקיפוח כלכלי וחברתי וניזונים גם ממסורות של אפליה על רקע אתני וגזעי , מעורבים באידיאולוגיות ושברי אידיאולוגיות מיובאות מאירופה ( לאומיות , מרקסיזם , סוציאליזם , ( נתמכים לעתים על ידי הזן המיוחד של תיאולוגיה קתולית , 'התיאולוגיה של השחרור ' , ( Teologia de Liberacion ) שהתפתח באמריקה הלטינית למורת רוחו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר