פתח דבר

עמוד:ז

פתח דבר יסודו של ספר זה בסדרת הרצאות בסמינר חוקרים על 'הפוליתאיזם בארץ ישראל ושכנותיה מן האלף השני לפםה"נ ועד התקופה המוסלמית ' שהתקיים מדי שבוע בשבוע ביד יצחק בן צבי בשנת תשנ"ט . בפגישה הראשונה של סמינר החוקרים הוצגו מטרות הסמינר וכמה שאלות מנחות , ואלו מובאים כאן בשינויים קלים . המונותאיזם צמח בתוך עולם פוליתאיםטי , בהדגישו במידה רבה את הניגוד בינו ובין התפיסות הפוליתאיםטיות . נראה שלא תיתכן הבנה טובה של מהות המונותאיזם ויחסו לסביבה בלי הבנתן של הדתות הפוליתאיםטיות מתוכן . יתרה מזו : מן ההתבוננות בדתות אלו עולה השאלה באיזו מידה יש הצדקה לעצם ההבחנה בין 'פוליתאיזם' ל'מונותאיזם / האם יש גבול ביניהם , ואם כן היכן הוא עובר . לפוליתאיזם פנים רבות , למן תרבויות המזרח הקדום שאתן היה ישראל במגע בימי הבית הראשון ובגלות בבל עד לדתות האימפריה הרומית בסוף העת העתיקה ועד לעךב ערב צמיחת האסלאם . ההרצאות מוגבלות בכוונה לסביבה תרבותית מסוימת , שעל רקעה התפתחו היהדות , הנצרות הקדומה והאסלאם . מעניין יהיה לעמוד על אותן שכבות של התרבויות הפוליתאיםטיות שהיו המשמעותיות ביותר בעבור המונותאיזם בלי לעוות את הצגתן של תרבויות אלו . שאלות רבות עולות על הדעת , ובהן : איך האלים נתפסים ? מה היחס בין האל והפסל ? באיזו מידה האלים מזוהים עם כוחות הטבע ומה היחס בין זיהוי זה ובין רכיבים אחרים של הדת ? באיזו מידה יש אופי לאומי לדת ולאל ? מה היחס בין האל והמקדש ובין ייצוגים שונים של האל ? האם התפתחו בתרבות מסוימת תפיסות הנותאיםטיות או מעין מונותאיםטיות ( אל אחד , שהאלים השונים הם ההיבטים שלו , ( ואיך תפיסות אלו מתייחסות לפוליתאיזם ? האם התפתחו תפיסות תאולוגיות מורכבות יותר , שלפיהן ישות אלוהית אינה אלא האצלה של אל אחר , ומה מקורן של תפיסות אלו ? האם יש בידנו מידע על הפער שבין תפיסת האלים והפולחן בתרבות העילית לבין תפיסות הדת העממית ? מה הייתה נוכחותה של הדת בחיי היום יום ( באיזו מידה , באיזו צורה , באיזו אווירה ?( האם ניתן בכלל בתרבות מסוימת לבנות 'תאולוגיה ' שיטתית אם לאו ? ואשר לתקופות המאוחרות : באיזו מידה התרבות הנדונה יורשת תרבויות קודמות ( האם היא רואה את עצמה יורשת , האם היא יורשת באמת ) או מתייחסת לתרבויות אחרות ? כאשר מושא הפולחן הוא אדם ( במקרים שונים זה מזה כמו פרעה במצרים או פולחן הקיסר הרומי ) - איך נתפס היחס בין האלוהי לאנושי בדמות זו ? השאלה הנשאלת במסגרת זו איננה מה יחסן המדויק של הדתות המונותאיסטיות לפוליתאיזם , אף לא מה הם האלמנטים הפוליתאיםטיים בדתות הקרויות מונותאיסטיות ( אלו

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר