האוניברסיטאות

עמוד:32

האןניברסיטאןת ראשיתה של האוניברסיטה כפי שהיא מוכרת לנו כיום מצוי אי-שם במאה ה , 13- עת מורים , מלומדים ותלמידים חברו יחד בקהיליות נפרדות . מורשת היסטורית זו , המשתרעת על-פני 700 שנה , היא שהעניקה לאוניברסיטה את הילת הנצחיות הבלתי משתנה . אינני מניח שהאוניברסיטאות תתבצרנה בייחוסן זה עד כדי התנגדות לשינוי שיטות ההוראה והלמידה i לדעתי , עליהן לשקול הנהגת השינויים מהסיבות הבאות : הצורך המתמיד לקצץ בהוצאותיהן עלול לאלץ את האוניברסיטאות לשקול עריכת שינויים במבנה הקורסים המיועדים לתלמידי התואר הראשון i למקצועות הנלמדים , ויהיו מצוידים בכל האמצעים והעזרים הטכנולוגיים הדרושים ללמידה יחידנית . שנית , הם ישמשו מעבדות מרכזיות לילדי בתי-הספר . התלמידים יערכו בעצמם את הניסויים המעבדתיים - מעין תרגיל במחקר ובתגלית . ניסיונות שלצורך ביצועם יידרש ציוד מתוחכם או יקר-ערך במיוח , ד או הכרוכים במידה זו או אחרת של סיכון - יבוצעו על-ידי המחנך . אמנה את יתרונותיו של ההסדר החדש שהצעתי : רכישת הציוד המעבדתי ואחזקתו יבוצעו בהשגחת אנשי מקצוע שזה תחום התמחותם i המספר המצומצם , יחסית , של המרכזים יאפשר את רכישתו של הציוד המעבדתי היקר הנחוץ בעיקר להפעלת מעבדות לפיזיקה i לכל קבוצת תלמידים יוקצו פרקי זמן קצובים לעבודה המעבדתית או לתפעול המחשבים וכל ציוד טכנולוגי אחר . הציוד יופעל החל משעות הבוקר המוקדמות וכלה בשעות הערב , ובאופן כזה ינוצלו המעבדות , המחשבים וכל שאר הציוד הטכנולוגי בצורה מירבית i מספר המחנכים בעלי הכישורים המתאימים וכן מספר אנשי הטכנולוגיה והמדריכים - כמו גם כמות המכשור המעבדתי - שיידרשו להפעלת 150-100 מרכזים מעין אלה , יהיה קטן בהרבה מזה הדרוש להפעלת 500 בתי-הספר הקיימים כיום . משימה נוספת שאפשר יהיה להטיל על המרכזים היא קידום החינוך המדעי למבוגרים . כיום שוב אין להשלים עם בורות בנושאי מדע וטכנולוגיה בקרב אזרחים נאורים ושוחרי דעת .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר