חידושים טכנולוגיים לשירות החינוך

עמוד:25

סימולאציה ובניית מודלים ( לדוגמה : סימולאציה של ניסיונות מדעיים ) פתרון בעיות תכנות מיכון משרדי ( הוראת מיומנויות - מידע ) מחקר . מכל התחומים שמנינו , חשיבותו החינוכית העיקרית של המחשב באה לידי ביטוי בפתרון בעיות ובמחקר . המחסור החמור , השורר בתחום התוכנה ו הלומדה , עלול לע : וב , יותר מכול , את תהליך הנהגת השימוש במחשב במערכת הלמידה . לפיתוח תוכניות מחשב מתוחכמות נחוץ זמן רב , והדבר כרוך בהשקעה כספית גבוהה ובקשיים רבים אחרים - אם מעוניינים לשמור על רמתו הגבוהה של חומר הלימוד . חידושים טכנולוגיים נוסו במוסדות חינוך אחדים . ואולם , מאחר שאני מכיר רק את פעילותו של המרכז לטכנולוגיה חינוכית , אתאר בקצרה את הישגיו עד כה בשילוב המחשב במערכת החינוך . בתי-הספר היסןדיים ןחטיבןת-הביניים : עובדו כמה סדרות מתוכנתות של ייתרגול ואבחון , " המוכרות בכינו יין תוא"ם , המשלבות שלבי בדיקה והערכה כחלק בלתי נפרד מהתוכנה ומהלומדה > שלהן - להבדיל מהתוכניות המוכרות כ"תרגול ואימון" גרידא . סדרת תוכניות זו לא הותאמה רק לצרכיו של התלמיד הממוצע . התוכנה והלומדה של תוא"ם פותחו לרמות רבות , והן יכולות להתאים עצמן לכל תלמיד . לאחר כמה שאלות הכנה המופנות לתלמיד , מעריך המחשב את רמת יכולתו , יייורד" אל רמתו ובהדרגה מעלה אותו להישגים גבוהים יותר בעזרת שאלות ותשובות , שדרגת הקושי שלהן עולה בהתמדה . בתום תקופה של כשבוע , מספק המחשב למחנך דו"ח על שיעור ההתקדמות או על הקשיים של כל תלמיד ותלמיד . על-פי הנתונים הללו יכול המחנך לתכנן את צורת הסיוע וההכוונה לכל תלמיד . סדרת התוכניות ייתרגול ואבחון" פותחה לשימוש בבתי-הספר היסודיים ובחטיבות-הביניים , כלומר לכיתות א-ח ( גילאי ( 14-5 / 6 במקצועות הלימוד : חשבון , קריאה , כתיב עברי ואנגלית . תוכניות דומות בגיאומטריה מצויות כעת בשלבי הכנה . חומר הלימוד של המחשב מורכב משני חלקים , התוכנה - המערכת האחראית לתפעול המחשב i הלומדה - חומר הלימו , ד המשרת את המשתמש בהשגת יעדים חינוכיים . התוכנה היא החוליה המקשרת ביו המחשב ללומדה .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר