א. הגישה הביהביוריססית

עמוד:12

א . הגישה הביהביוריססית גישה זו משתמשת בעקרונות הלמידה , הן האופרנטית והן הקלסית , לטיפול בבעיות משמעת . לפי השקפה זו , התנהגות הילדים מעוצבת בידי סביבתם באמצעות סמיכויות החיזוק . הטיפול בבעיות המשמעת מבוסס על בנייה וחיזוק של הרגלים רצויים ומקובלים ועל הכחדת התנהגויות שאינן תואמות . תפיסה זו מניחה בבסיסה , כי על הטיפול להתמקד בהתנהגות עצמה , "כאן ועכשיו , " ואין כל צורך בבחינת הסיבות להתנהגות , שמקורן ברקע קודם של התלמיד . ניתן להשתמש בכלים של גישה זו כדי לשנות התנהגות מפריעה של ילד או של קבוצת ילדים . הנחה בסיסית - הפרעה של תלמיד נובעת מכך שהיא מזכה אותו בתגמול , ncr תשומת לב של התלמידים או של המורה . לצורך טיפול על המורה - א . להגדיר את ההתנהגויות הבעייתיות ואת ההתנהגויות החיוביות המצופות . ב . לתכנן שיטות תגמול כדי לעצב את ההתנהגות הרצויה . להלן כמה הגדרות של מושגים בסיסיים על פי הגישה ההתנהגותית -.משמעת - התנהגות הילד על פי הרגלים רצויים בהתאם לנורמות הנדרשות בכיתה . בעיית משמעת - אירוע הנובע מהפרה של ההרגל הנורמטיבי , מאי קניית הרגל או מהרגל בלתי רצוי של בודדים או של הכיתה כולה . האירוע מפריע למורה , לתלמיד הבודד או לקבוצת תלמידים , ובכך פוגע במהלך התקין של הפעילות בכיתה . התנהגות נכונה - התנהגות הזוכה בהסכמת המורה . ההתנהגות צריכה להיות מוגדרת במדויק ( ישיבה בשקט , הצבעה , השתתפות בדיון , הקשבה לדברי החבר , עזרה , חיפוש עצמי בספר וכדומה . ( התנאי היחיד והמספיק על פי גישה זו לכך שההתנהגות הנכונה תתבצע הוא , שבכל פעם שהיא תתרחש , היא תזכה בתמורה ( בחיזוק חיובי על פי אמות המידה של התלמיד . ( התנהגות בעייתית - התנהגות מפריעה ( למורה , לקבוצת תלמידים או לתלמיד הבודד , ( שהמורה רוצה להפסיקה . גם התנהגות זו חייבת להיות מוגדרת במדויק ( פטפוט , התפרצויות , עיסוקים בדברים שאינם שייכים לשיעור וכד . ( ' כדי שהתנהגות זו תיפסק , יש להפסיק את התגמול שבא בעקבותיה , או לצמצם את שכיחותה על ידי מתן חיזוקים שליליים ( עבור התלמיד . ( חיזוק חיובי - גירוי שנתינתו לאחר ביצוע ההתנהגות מעלה את שכיחותה . זהו מושג המבטא הסכמה . הוא חיובי עבור הילד המקבל אותו ( כגון : תשומת לב , דבר שבח , מבטי הערצה של החברים לכיתה . ( הילד מעוניין בו , ולכן ההתנהגות המזכה אותו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר