מבוא

עמוד:יא

מבוא א . מקומן של הקדמות המשנה בין כתבי הרמב"ם בין שלושת חיבוריו התורניים הגדולים של הרמב"ם - פירוש המשנה , משנה תורה ומורה הנבוכים - השנים הראשונים הם חיבורים תלמודיים הלכתיים , ואילו השלישי מוקדש למחשבת האמונה . אולם , מן המפורסמות , שהרמב"ם שילב פרקים נכבדים בעניני אמונה גם בחיבוריו ההלכתיים . את טעם הדבר פירש ב'מאמר תחיית המתים' ( איגרות , שמ , 3 ואילך : ( " שאנחנו כאשר נחלצנו למה שנחלצנו אליו מן החיבורים בתלמוד התורה וביאור משפטיה - כיננו בזה אל רצון ה' יתעלה , לא לבקש שכר מבני אדם ולא כבוד , אלא להישיר ולבאר ולהבין למי שקצרה הבנתו להבין דברי מי שקדמנו מחכמי התורה ... לפי מה שחשבנו , ונראה לנו שאנחנו קירבנו והקלנו ענינים רחוקים עמוקים ... וכאשר נחלצנו לזה , ראינו שאין מן הדין לכוון למה שנרצהו , כלומר לבאר ולקרב סעיפי הדת , ולהניח שורשיו נעזבים , שלא אבארם ולא אישיר אל אמיתתם . וכל שכן שכבר פגשנו אדם שהיה נחשב מחכמי ישראל , וחי ה , ' יודע היה דרך הלכה , ונשא ונתן במלחמתה של תורה כפי מחשבתו מנעוריו , והוא היה מספק אם ה' גשם , בעל עין ויד ורגל ובני מעיים , כמו שבא בפסוקים , או אינו גוף . אמנם אחרים שפגשתי , מאנשי קצת ארצות , פסקו לגמרי שהוא גוף , והחזיקו לכופר מי שיאמר חילופו , וקראוהו מין ואפיקורוס , והבינו דרשות מסכת ברכות על פשוטיהן . וכיוצא בזה שמעתי על קצת אנשים שלא ראיתי . וכאשר ידענו באלו האובדים ... ראינו שצריך לנו לבאר בחיבורינו התלמודיים עיקרים תוריים ( עדיף : אמוניים , או : דתיים , ( על צד הסיפור , לא על צד הביא ראיה , כי הבאת הראיה על השרשים ההם צריכה למהירות = ) למומחיות ) בחכמות רבות ... ובחרנו להיות האמיתות מקובלות אצל ההמון לפחות . וזכרנו = ) והזכרנו ) בפתיחת חיבור המשנה עיקרים ראויים להאמין בנבואה , ועיקרי הקבלה , ומה שיתחייב שיאמינהו כל רבני = ) שאינו קראי ) בתורה שבעל פה . וביארנו בפרק חלק שרשים נתלים בהתחלה ובגמול , רצוני לומר : מה שייתלה בייחוד , ובעולם הבא , עם שאר פינות התורה . וכן עשינו גם כן בחיבור הגדול המכונה 'משנה תורה , ' אשר לא יכירו מעלתו אלא המודים על האמת מאנשי הדת והחכמה ... וזכרנו בו גם כן כל העיקרים התוריים = ) האמוניים ) והתלמודיים ( ר"ל : יסודי ההלכות וכלליהן , ( וכיננו בזה שיהיו אלו הנקראים תלמידי חכמים ... בונים סעיפיהם על שורשים תלמודיים , ותהיה תורתם סדורה על פיהם , ותלמודם כולו עולה בידם , וכל זה נבנה על עיקרים תוריים ( כנ"ל , ( ולא ישליכו ידיעת ה' אחרי גום , אבל . 1 רשמנום לפי סדר חיבורם . ר' מה שכתבנו על זמן כתיבתם במבואות לאיגרות הרמב"ם , מהדורתנו , עמודים כ , כו , קצו , רמז . פירוש המשנה ומורה הנבוכים נכתבו במקורם בערבית , באותיות עבריות , ואילו משנה תורה נכתב בעברית .

הוצאת שילת - מעלה אדומים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר