אייל גרוס ועמליה זיו בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו־לסביים ותיאוריה קווירית

עמוד:12

הגיית הגברית ובחלקה במקביל . בראשית שנות ה 70 של המאה העשרים , לסביות רבות לא מצאו את ביתן בתנועת השחרור הגיית , בעלת האוריינטציה הגברית , ובחרו לפעול בתוך התנועה הפמיניסטית . במסגרתה , קבוצות כמו Radicalesbians פיתחו תפיסה של לסביות כפרקטיקה פוליטית פמיניסטית , ביטוי של הזדהות נשית ( woman-identification ) ואקט של מרי כנגד הפטריארכיה . מאמרה של אדריאן ריצ' ( Rich ) בכרך זה הוא אחד מהביטויים הידועים של עמדה זו . הפמיניזם הלסבי שולל קיום של זהות משותפת ללסביות ולהומואים , ורואה במגדר את ציר ההזדהות הראשוני עבור לסביות . בהתאם לכך , הידע שהולידה הזהות הלסבית פמיניסטית התפתח בעיקר בתוך שדה הפמיניזם וחדר לאקדמיה כחלק מתחום לימודי הנשים . מפגש מחודש בין מחקר ותיאוריה לסבית למחקר ותיאוריה הומואית התרחש בשנות ה , 80 ולמעשה הנתק מעולם לא היה מוחלט . ב . מקורות א'נסלקםואל"ם שני המקורות האינטלקטואליים המרכזיים של שדה הלימודים ההומו לסביים הם התיאוריה הפמיניסטית [ תולדות המיניות של מישל פוקו . התיאוריה הפמיניסטית היא במובנים רבים דיסציפלינה האם של הלימודים ההומו לסביים - קשה לדמיין את קיומו של התחום ללא המצע האנליטי והמתודולוגי שהיא הניחה . ( הולדות המיניות זכה למעמד של ה"תנ"ך" של הלימודים ההומו 6 לסביים , והוא בלי ספק הטקסט המצוטט והמשפיע ביותר , שעיצב את פני התחום מאז שנות ה . 80 בפרק זה נעמוד על תרומתו של כל אחד ממקורות אלה לתחום , נציין את תרומתו של דייויד הלפרין בתיווך ובפיתוח תפיסת המיניות של פוקו ונזכיר גם את שורשיו של התחום בתיאוריה הסוציולוגית אנתרופולוגית . התיאוריה הפמיניסטית התיאוריה ההומו לסבית כוננה את עצמה במידה רבה על פי הדגם של התיאוריה הפמיניסטית . כפי שכותבים עורכי : Reader Lesbian & Gay Studies -: ] "הלימודים ההומו לסביים עושים עבור מין ומיניות בערך מה שלימודי 7 הנשים עשו עבור מגדר . " כשם שלימודי הנשים שואפים לבסס את המגדר כקטגוריה מרכזית של ניתוח בקשת רחבה של שדות מחקר , כך הלימודים ההומו לסביים שואפים לבסס את המיניות כקטגוריה מרכזית של ניתוח . כמו לימודי הנשים , הלימודים ההומו לסביים מבטלים את ההבחנה בין מדע לפוליטיקה ומהווים מדע בעל מחויבות פוליטית לקבוצה מדוכאת - מדע

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר