פרק א ההוראה המותאמת והרקע לצמיחתה בישראל

עמוד:9

פוק א ההוראה המותאמת והוקע לצמיחתה בישראל ההוראה המותאמת מהיל ההוראה המותאמת ( היחידנית ) היא גישה חינוכית , המכירה בקיומה של שונות בין לומדים , והמאמינה שתפקידו של בית הספר להיענות לשונות זו תוך התאמת הסביבה הלימודית לצורכי הלומדים ולמטרות תכנית הלימודים . גישה חינוכית זו גורסת , כי יש להעמיד את התלמיד במרכז התהליך הלימודי , לאפשר לו קצב למידה והתפתחות המותאמים לו עצמו , להציב לפניו מטרות לימודיות , חברתיות ואישיות ההולמות את יכולתו , נטיותיו וצרכיו , תוך שיתופו בתהליך והבטחת קידומו כיחיד וכחבר בקבוצה . כל אלה בהתייחסות למטרות הלימודיות והחינוכיות של בית הספר והחברה . ההוראה המותאמת מתמקדת בקידום ובטיפוח כלל התלמידים על מכלול מאפייניהם : הקוגניטיביים , החברתיים והאישיים . בהתאם לכך מטרותיה הן לקדם למידה משמעותית והישגים לימודיים של כל תלמיד , לטפח את האוטונומיה של היחיד כלומד ולעודד את יכולתו לעבוד בצוות , לעזור לחבר ולכבד את הזולת . ההוראה המותאמת מציעה להכיר בהטרוגניות הקיימת בכל כיתה , על כל ממדיה , כנקודת המוצא לתכנון ולארגון הלמידה וההוראה , ולפעול ליצירת סביבה לימודית המזמנת אפשרויות למידה והתפתחות אישית וחברתית למגוון גדול של לומדים . העיקרון המנחה את יישומה של ההוראה המותאמת בבית הספר הוא להגיע להתאמה בין הפרט הלומד , שהוא חלק מקבוצה , לבין סביבתו הלימודית כדי לאפשר לו להתקדם ולמצות את הפוטנציאל שלו . כדי להשיג התאמה זו מציעה ההוראה המותאמת להפעיל אסטרטגיות הוראה ולמידה דיפרנציאליות וגמישות הכוללות יצירת סביבה לימודית עשירה ותהליכי למידה והוראה מגוונים , תוך טיפוח תרבות בית ספרית , לימודית וחברתית אחרת . סביבה לימודית זו פועלת להגמשת תכנית הלימודים תוך הבחנה בין מטרות משותפות לכלל הלומדים לבין מטרות אישיות המתאימות ללומדים השונים ; לקידום תהליכי למידה והוראה אישיים וקבוצתיים המותאמים ליכולת , לנטיות ולהעדפות של התלמידים ; לשימוש במגוון רחב של טכניקות , שיטות ואמצעים ; להגמשת זמן הלמידה ומסגרות הלמידה , תוך חתירה לצמצום מסגרות למידה מבדילות ; לפיתוח קריטריונים וכלים להערכה הנוגעים הן להתקדמות האישית של התלמיד והן להתקדמותו יחסית לקריטריונים חיצוניים בתחומים שונים ולשיתוף התלמיד בתהליכים השונים . ההוראה המותאמת מאפשרת למורה לפתח שיקול דעת , דרכים וכלים שבעזרתם יוכל להיענות לצרכים של הלומדים השונים בכיתה תוך התחשבות בצורכי הסביבה שהוא מלמד בה ובתחום או בנושא הנלמדים . המורה נדרש ל"מומחיות פדגוגית" המשלבת ידע בתחומי הדעת , ידע אודות התלמיד ותהליכי הלמידה וידע אודות דרכים , שיטות ואמצעים להוראה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר