הקדמה

עמוד:יב

אפשר להבין שפילוסוף המבקש להבין את היהדות ולהציגה יעדיף לעשות זאת מנקודת המבט של הנצח , sub specie aetemitatis ( כפי ששפינוזה נהג לומר . ( על פי אגדה אורבנית מקסימה , תלמיד באחד הקורסים של נחמה לייבוביץ המנוחה הציע פעם פירוש לפסוק כלשהו . נחמה השיבה ב"לא " חד וחלק , שהתלמיד מחה עליו באמרו : "אבל המורה , שבעים פנים לתורה "! תגובתה של נחמה הייתה : "שבעים כן , שבעים ואחד - לא . " הצגתי כאן נתיב כניסה אחד אל חיבורו המאתגר של אליעזר ברקוביץ , אלוהים , אדם והיסטוריה . בטוחני שהקוראים שייכנסו אל הספר בשישים ותשע הדרכים האחרות יצאו ממנו ברכוש גדול לא פחות ממני . חיפה מנחם אב התשס"ט , אוגוסט 2009 הערות להקדמה . 1 ברקוביץ נולד ברומניה ב 1908 ונפטר בירושלים ב . 1992 הוא למד בגרמניה , ברח ממנה סמוך למלחמת העולם השנייה , ואחר כך כיהן ברבנות ולימד באנגליה , באוסטרליה ובארצות הברית . ב 1975 עלה לישראל . הוא התיישב בירושלים והמשיך לעסוק בה בעיון ובכתיבה עד פטירתו ב . 1992 לתולדות חייו ולדיון מפורט בכלל הגותו ראה אליעזר ברקוביץ , מאמרים על יסודות היהדות ( ירושלים : הוצאת שלם , התשס"ד , ( עמ ' ט-לב . . 2 במקומות אחרים ברקוביץ מתעמת חזיתית עם השאלות הקשות שהשואה הציבה לפתחה של היהדות . ראה לדוגמה אליעזר ברקוביץ , עמו אנכי בצרה ( ירושלים : הוצאת שלם ויד ושם , התשס " ו ;( אליעזר ברקוביץ , אמונה לאחר השואה ( ירושלים : הוצאת שלם ויד ושם , התשס " ו . ( . 3 אין להסיק מן העובדה שהספר חסר אזכור מפורש של ההוגים האלה ושל מחשבתם , שברקוביץ לא העריך אותם או שהוא לא הקדיש להם מחשבה מרובה . נהפוך הוא , ברקוביץ דן בהרחבה ברעיונותיהם של בובר , רוזנצווייג והשל ( וגם ברעיונותיו של הרמן כהן ) בספרו Major Themes in Modern Philosophiesof Judaism ( New York : Ktav , 1974 ) A בכמה מקומות ברקוביץ מרחיק לכת בעיניי בעניין זה : אם המילים בירמיה כ : ז-ט " אינן מתארות אירוע וחוויה אמיתיים , אזיי כל חיפוש אחר האמת הוא חסר תוחלת , שהרי אז עצם מושג האמת הוא תוצר של הזיה " ( עמ ' . ( 24

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר