פרק ראשון: הגישות השונות לנושא הפנאי

עמוד:13

שהגדרה זו יוצרת דומות לבעיות העולות בהגדרת הפנאי כזמן פנוי : האם משחק כדורסל אחרי בית ספר הוא פעילות פנאי , ואילו משחק כדורסל במסגרת שיעור ספורט אינו פעילות פנאי ? האם שחייה היא פעילות פנאי במסגרת נופש בשפת הים , אבל לא במסגרת פעילות שיקומית אחרי אירוע לבי האם מסיבת קוקטייל היא בילוי כשהיא מתקיימת בסופשבוע אבל לא במסגרת כינוס עסקים ? האם יציאה לקניות בקניון היא פעילות פנאי , אבל הליכה למכולת אינה כזו ? נכון הדבר , שבדרך כלל , פנאי הוא עיסוק בפעילות מוכרת שניתנת להגדרה . יתר על כן , סוגים מסוימים של פעילויות נתפסים בדרך כלל בפעילויות פנאי . מצד אחר , אין בנמצא פעילות , למעט אולי חלום בהקיץ , שהיא תמיד פעילות פנאי . גישת הפעילויות , כמו גישת הזמן , שימושית למחקר השוואתי אבל אינה מספקת כהגדרה בלעדית של הפנאי . דימזדיה ( Dumazedier , 1967 ) הציע הגדרת פנאי המתייחסת בו בזמן לעולמו הפנימי של הפרט ולתפקודיו החברתיים ; פנאי הוא פעילות שאינה נעשי ת מתוך מחויבות לעבודה , למשפחה או לחברה , אלא פעילות בה עוסק הפרט מתוך בחירה , למטרות מנוחה או בידור , או להעשרה והעמקת המעורבות החברתי ת הספתטני ת שלו . הגדרה זו , שיש בה התייחסות הן להקשר החברתי של הפעילות והן למשמעותה בעיני הפרט , היוותה התקדמות רבת משמעות מהגדרת הפנאי על פי הפעילויות ובהתאם לסוגן . חוויות הפנאי הן דינמיות ומשתנות , והן מתגלות בתהליך של התקשרות . ( Shafer , 2002 Lee &) הגדרה זו הייתה חדשנית במהותה משום שהיא התייחסה להקשרים פסיכולוגיים ורוחניים נוסף על הקשרים מבניים וצורניים . הגדרות מסוג זה הובילו להגדרות המקובלות יותר היום , המתייחסות בעיקר למרכיב המשמעות : 0 נא' כמצב קיומי הריאקציה הקיצונית ביותר להגדרת הפנאי בפעילויות או כ"זמן פנוי " הייתה התפתחותה של תפיסה הגורסת שרק משמעות הפעילות בעיני הפרט היא המבחינה בין פעילות פנאי לפעילות שאינה כזו . פנאי מוגדר כגישה או כמצב תודעתי , ולא כצורה , זמן או מקום . הפנאי מוגדר באמצעות המשמעות שנותן לו הפרט . בספר הקלאסי "על זמן , עבודה ופנאי , " מתייחס דגרציה ( De Grazia , 1962 ) לפנאי כמצב נדיר "הוויה , מצב קיומי , אותו מעטים מחפשים ומעטים יותר משיגים . " מצב זה משקף יותר מתחושה טובה - זהו מצב של חופש והגשמה אישית . הפסיכולוגים נוטים לאמץ עמדה דומה , שלפיה פנאי הוא פעילות שהפרט מבצע בתחושה של חופש , מתוך הניעה פנימית ולא כדי להשיג תועלות חיצוניות . על פי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר